Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Camilla Björklund

Professor

Camilla Björklund
Professor
Akademisk grad: Docent,
camilla.bjorklund@ped.gu.se
031-786 2182

Rumsnummer: C1 15
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15, Hus C , 41120 Göteborg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Camilla Björklund

Camilla Björklund är professor i pedagogik vid Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande vid Göteborgs universitet och medverkar i förskollärarutbildningens matematikdidaktiska kurser och självständiga arbeten. Forskningsintresset rör sig kring barns matematiklärande och pedagogers didaktiska kompetens i förskola och tidiga skolår. Camilla är involverad i flera mindre studier om matematiklärande och -undervisning (bl.a. GRASP - studie av förskolebarns uppmärksamhet på grafiska numerära aspekter i bilderböcker) i samarbete med andra forskare inom GU, nationellt och internationellt.

2019-2021 är Camilla projektledare för forskningsprojektet DUTTA -  DidaktikUtvecklande studier av Toddlares Taluppfattning och begynnande Aritmetikfärdigheter. Den praktiknära forskningen (finansierad av Skolforskningsinstitutet) avser att undersöka vad som är avgörande för barns aritmetiska färdigheters utveckling i tidig ålder och hur en förskoledidaktik som grundar sig på empiriska fynd och variationsteoretiska antaganden om lärande och undervisning kan gestalta sig. Projektet genomförs i nära samarbete med förskolor i södra Sverige och docent Hanna Palmér vid Linnéuniversitetet.

2019-2021 medverkar Camilla i projektet EXTENT, ett forskningsprojekt finansierat av Skolforskningsinstitutet med syfte att studera elevers (åk 1) räknestrategier i addition och subtraktion med tiotalsövergång. Projektledare är docent Angelika Kullberg, Göteborgs universitet. 

2015-2018 var Camilla projektledare för FASETT - Förmågan Att Sinnligt Erfara de Tio första Talen som nödvändig grund för aritmetiska färdigheter (finansierat av Vetenskapsrådet), där syftet var att undersöka i vilken utsträckning förmågan att direkt erfara tals månghet och del-helhetsstruktur är en förutsättning för utveckling av aritmetiska färdigheter och hur förmågan kan utvecklas i en teoretiskt driven pedagogik, samt hur utveckling av förmågorna hjälper barnen att bemästra aritmetikuppgifter över längre tid.

2017-2018 medverkade Camilla i Lekbaserad didaktik – att vidareutveckla förskoledidaktisk teoribildning i samverkan mellan forskare och förskolelärare, ett samverkansprojekt mellan Göteborgs universitet, högskolan Kristianstad, Linnéuniversitetet och förskolor i Göteborgs stad (finansierat av Skolforskningsinstitutet). Syftet är att i samverkan mellan forskare och förskollärare vidareutveckla teoribildning om en lekbaserad förskoledidaktik (projektledare Niklas Pramling).

Under åren 2011-2013 var Camilla anställd som post-doc forskare i projektet Learning about space (finansierat av Vetenskapsrådet). Projektet innebar praxisnära forskning med syfte att utveckla matematikdidaktiska tillvägagångssätt som lämpar sig för förskolans och förskoleklassens villkor. I projektet prövas Learning Study som design för professionsutveckling, anpassat till förskolans och förskoleklassens pedagogiska verksamheter.

År 2007 försvarade Björklund sin doktorsavhandling ”Hållpunkter för lärande – Småbarns möten med matematik” vid Åbo Akademi, Finland. Avhandlingen bygger på en explorativ studie av de yngsta barnens (1-3 år) möten med matematik i pedagogisk verksamhet. Studien tar ett tydligt barnperspektiv och beskriver barns erfarande och lärande av matematik i för dem meningsfulla sammanhang. Barnens lärandemöjligheter diskuteras i variationsteoretiska termer.

Efter disputationen har Björklund varit verksam i olika projekt i Finland (t.ex. Att skapa rum för matematiklärande och LukiMat) där fokus ligger på professionsutveckling inom det matematikdidaktiska området i förskola och förskoleklass.

Senaste publikationer

Teaching to change ways of experiencing numbers – an intervention program for arithmetic learning in preschool
Anna-Lena Ekdahl, Camilla Björklund, Ulla Runesson Kempe
M. Graven, H. Venkat, A. Essien & P. Vale (Eds), Proceedings of the 43rd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol 2, pp. 209 – 216). Pretoria, South Africa: PME., Paper i proceeding 2019
Paper i proceeding

Preschool children's understanding of numbers shown in a partitioning task
Angelika Kullberg, Anna-Lena Ekdahl, Maria Reis, Camilla Björklund
M. Graven, H. Venkat, A. Essien & P. Vale (Eds.). Proceedings of the 43rd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 4, p. 59), Pretoria, South Africa, PME, Paper i proceeding 2019
Paper i proceeding

Förskolan måste bli bättre på alla plan
Ingegerd Tallberg Broman, Sven Persson, Ann-Christine Vallberg Roth, Ingrid Pramling Samuelsson, Pia Williams et al.
Göteborgs-Posten, 19-04-29, Artikel i dagstidning 2019
Artikel i dagstidning

Vad som är lagom i sagan om Guldlock och de tre björnarna
Camilla Björklund, Hanna Palmér
Nämnaren, Artikel i övriga tidskrifter 2019
Artikel i övriga tidskrifter

Structuring versus counting: critical ways of using fingers in subtraction
Camilla Björklund, Angelika Kullberg, Ulla Runesson Kempe
ZDM - Mathematics Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

I mötet mellan lekens frihet och undervisningens målorientering i förskolan
Camilla Björklund, Hanna Palmér
Forskning om undervisning och lärande, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Teaching finger patterns for arithmetic development to preschoolers
Camilla Björklund, Maria Alkhede, Angelika Kullberg, Maria Reis, Ference Marton et al.
Proceedings of MADIF 11The eleventh research seminar of the Swedish Society for Research in Mathematics Education, Karlstad, January 23–24, 2018, Borås, Sweden, Stema Specialtryck AB, Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Om nödvändigheten av undervisning i förskolan – exemplet matematik
Camilla Björklund, Ingrid Pramling Samuelsson, Maria Reis
Barn, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 91

2019

Teaching to change ways of experiencing numbers – an intervention program for arithmetic learning in preschool
Anna-Lena Ekdahl, Camilla Björklund, Ulla Runesson Kempe
M. Graven, H. Venkat, A. Essien & P. Vale (Eds), Proceedings of the 43rd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol 2, pp. 209 – 216). Pretoria, South Africa: PME., Paper i proceeding 2019
Paper i proceeding

Preschool children's understanding of numbers shown in a partitioning task
Angelika Kullberg, Anna-Lena Ekdahl, Maria Reis, Camilla Björklund
M. Graven, H. Venkat, A. Essien & P. Vale (Eds.). Proceedings of the 43rd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 4, p. 59), Pretoria, South Africa, PME, Paper i proceeding 2019
Paper i proceeding

Förskolan måste bli bättre på alla plan
Ingegerd Tallberg Broman, Sven Persson, Ann-Christine Vallberg Roth, Ingrid Pramling Samuelsson, Pia Williams et al.
Göteborgs-Posten, 19-04-29, Artikel i dagstidning 2019
Artikel i dagstidning

Vad som är lagom i sagan om Guldlock och de tre björnarna
Camilla Björklund, Hanna Palmér
Nämnaren, Artikel i övriga tidskrifter 2019
Artikel i övriga tidskrifter

Structuring versus counting: critical ways of using fingers in subtraction
Camilla Björklund, Angelika Kullberg, Ulla Runesson Kempe
ZDM - Mathematics Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

I mötet mellan lekens frihet och undervisningens målorientering i förskolan
Camilla Björklund, Hanna Palmér
Forskning om undervisning och lärande, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2018

Teaching finger patterns for arithmetic development to preschoolers
Camilla Björklund, Maria Alkhede, Angelika Kullberg, Maria Reis, Ference Marton et al.
Proceedings of MADIF 11The eleventh research seminar of the Swedish Society for Research in Mathematics Education, Karlstad, January 23–24, 2018, Borås, Sweden, Stema Specialtryck AB, Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Om nödvändigheten av undervisning i förskolan – exemplet matematik
Camilla Björklund, Ingrid Pramling Samuelsson, Maria Reis
Barn, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 91

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?