Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Camilla Björklund

Professor

Camilla Björklund
Professor
Akademisk grad: Docent,
camilla.bjorklund@ped.gu.se
031-786 2182

Rumsnummer: C1 15
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15, Hus C , 41120 Göteborg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391

Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 405 30 Göteborg

Om Camilla Björklund

Camilla Björklund är professor i pedagogik vid Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande vid Göteborgs universitet och medverkar i förskollärarutbildningens förskolepedagogiska kurser och självständiga arbeten. Forskningsintresset rör sig kring barns matematiklärande, pedagogers didaktiska kompetens och förskolans rum för lärande. Camilla är involverad i flera mindre studier om matematiklärande och -undervisning i förskolan (bl.a. SMIL - Skapande och Matematik i Integrerat Lärande, studie om undervisning som begrepp i förskolan, FÖRE - förskolebarns förmåga att föra och följa resonemang) i samarbete med andra forskare inom GU, nationellt och internationellt.

2015-2018 är Camilla projektledare för FASETT - Förmågan Att Sinnligt Erfara de Tio första Talen som nödvändig grund för aritmetiska färdigheter (finansierat av Vetenskapsrådet), där syftet är att undersöka i vilken utsträckning förmågan att direkt erfara tals månghet och del-helhetsstruktur är en förutsättning för utveckling av aritmetiska färdigheter och hur förmågan kan utvecklas i en teoretiskt driven pedagogik, samt hur utveckling av förmågorna hjälper barnen att bemästra aritmetikuppgifter över längre tid.

2017-2018 medverkar Camilla i Lekbaserad didaktik – att vidareutveckla förskoledidaktisk teoribildning i samverkan mellan forskare och förskolelärare, ett samverkansprojekt mellan Göteborgs universitet, högskolan Kristianstad, Linnéuniversitetet och förskolor i Göteborgs stad (finansierat av Skolforskningsinstitutet). Syftet är att i samverkan mellan forskare och förskollärare vidareutveckla teoribildning om en lekbaserad förskoledidaktik (projektledare Niklas Pramling).

Under åren 2011-2013 var Camilla anställd som post-doc forskare i projektet Learning about space (finansierat av Vetenskapsrådet). Projektet innebar praxisnära forskning med syfte att utveckla matematikdidaktiska tillvägagångssätt som lämpar sig för förskolans och förskoleklassens villkor. I projektet prövas Learning Study som design för professionsutveckling, anpassat till förskolans och förskoleklassens pedagogiska verksamheter.

År 2007 försvarade Björklund sin doktorsavhandling ”Hållpunkter för lärande – Småbarns möten med matematik” vid Åbo Akademi, Finland. Avhandlingen bygger på en explorativ studie av de yngsta barnens (1-3 år) möten med matematik i pedagogisk verksamhet. Studien tar ett tydligt barnperspektiv och beskriver barns erfarande och lärande av matematik i för dem meningsfulla sammanhang. Barnens lärandemöjligheter diskuteras i variationsteoretiska termer.

Efter disputationen har Björklund varit verksam i olika projekt i Finland (t.ex. Att skapa rum för matematiklärande och LukiMat) där fokus ligger på professionsutveckling inom det matematikdidaktiska området i förskola och förskoleklass.

Senaste publikationer

Powerful frameworks for conceptual understanding
Camilla Björklund
V. Kinnear, M. Y. Lai, & T. Muir (Eds.), Forging Connections in Early Mathematics Teaching and Learning, Gateway East, Singapore, Springer, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Approaches to teaching in thematic work: early childhood teachers’ integration of mathematics and art
Camilla Björklund, Eva Ahlskog-Björkman
International Journal of Early Years Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Collective but Diverse: Preschool Teachers Networking to Develop Toddler Mathematics
Hanna Palmér, Camilla Björklund
Mathematics Teacher Education and Development, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Aspects of numbers challenged in toddlers’ play and interaction.
Camilla Björklund
T. Dooley & G. Gueudet (Eds.), Proceeding of the tenth congress of the European society for research in mathematics education, (CERME10, February 1-5, 2017). Dublin, Ireland: DCU Institute of Education and ERME., Paper i proceeding 2017
Paper i proceeding

How do preschool teachers characterize their own mathematics teaching in terms of design and content?
Hanna Palmér, Camilla Björklund
T. Dooley & G. Gueudet (Eds.), Proceeding of the tenth congress of the European society for research in mathematics education, (CERME10, February 1-5, 2017). Dublin, Ireland: DCU Institute of Education and ERME., Paper i proceeding 2017
Paper i proceeding

From activity to transdisciplinarity and back again – preschool teachers’ reasoning about pedagogical goals
Camilla Björklund, Eva Ahlskog-Björkman
International Journal of Early Years Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

How preschool teachers handle the 'snake-game'
Anna-Lena Ekdahl, Camilla Björklund
Poster at EARLI Tampere, Finland 29 Aug - 2 Sept, 2017, Poster (konferens) 2017
Poster (konferens)

Aspects of numbers challenged in toddlers’ play and interaction
Camilla Björklund
Paper presenterat vid CERME10, Dublin, Ireland 1-5 February, 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

How do preschool teachers characterize their own mathematics teaching in terms of design and content?
Hanna Palmér, Camilla Björklund
Paper presenterat vid CERME10, Dublin, Ireland 1-5 February, 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 69

2018

Powerful frameworks for conceptual understanding
Camilla Björklund
V. Kinnear, M. Y. Lai, & T. Muir (Eds.), Forging Connections in Early Mathematics Teaching and Learning, Gateway East, Singapore, Springer, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

2017

Approaches to teaching in thematic work: early childhood teachers’ integration of mathematics and art
Camilla Björklund, Eva Ahlskog-Björkman
International Journal of Early Years Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Collective but Diverse: Preschool Teachers Networking to Develop Toddler Mathematics
Hanna Palmér, Camilla Björklund
Mathematics Teacher Education and Development, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Aspects of numbers challenged in toddlers’ play and interaction.
Camilla Björklund
T. Dooley & G. Gueudet (Eds.), Proceeding of the tenth congress of the European society for research in mathematics education, (CERME10, February 1-5, 2017). Dublin, Ireland: DCU Institute of Education and ERME., Paper i proceeding 2017
Paper i proceeding

How do preschool teachers characterize their own mathematics teaching in terms of design and content?
Hanna Palmér, Camilla Björklund
T. Dooley & G. Gueudet (Eds.), Proceeding of the tenth congress of the European society for research in mathematics education, (CERME10, February 1-5, 2017). Dublin, Ireland: DCU Institute of Education and ERME., Paper i proceeding 2017
Paper i proceeding

From activity to transdisciplinarity and back again – preschool teachers’ reasoning about pedagogical goals
Camilla Björklund, Eva Ahlskog-Björkman
International Journal of Early Years Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

How preschool teachers handle the 'snake-game'
Anna-Lena Ekdahl, Camilla Björklund
Poster at EARLI Tampere, Finland 29 Aug - 2 Sept, 2017, Poster (konferens) 2017
Poster (konferens)

Aspects of numbers challenged in toddlers’ play and interaction
Camilla Björklund
Paper presenterat vid CERME10, Dublin, Ireland 1-5 February, 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

How do preschool teachers characterize their own mathematics teaching in terms of design and content?
Hanna Palmér, Camilla Björklund
Paper presenterat vid CERME10, Dublin, Ireland 1-5 February, 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 69

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?