Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Nils Hammarén

Universitetslektor

Nils Hammarén
Universitetslektor
ungdom, kön, etnicitet, sexualitet
Akademisk grad: Docent,
nils.hammaren@gu.se
031-786 2094

Rumsnummer: Pedagogen B Åsikten
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Nils Hammarén

Nils Hammarén disputerade 2008 i ämnet socialt arbete på en avhandling om unga män i multietniska förorter och konstruktioner av kön och sexualitet. Fram till 2012 arbetade Hammarén som lektor på institutionen för socialt arbete vid Göteborgs universitet. Från och med 2012 är han lektor i pedagogik med inriktning mot ungdomsforskning, och sedan 2014 docent i barn- och ungdomsvetenskap, vid institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL), Göteborgs universitet. Hammaréns forskning och undervisning berör frågor i relation till ungdom, identitet, sexualitet, genus, etnicitet, integration, makt och lärande. I hans undervisning ingår också handledningsuppdrag, metodundervisning samt vetenskapsteori. Mellan 2008-2011 arbetade Hammarén i det EU-finansierade projektet EUMARGINS, vars syfte var att analysera inkluderings- och exkluderingsprocesser för unga vuxna invandrare i Europa. Genom detta och tidigare projekt har flertalet kontakter etablerats med samhällsvetare från Storbritannien, Spanien, Norge, Italien, Estland och Frankrike. Hammarén var mellan 2013-2015 koordinator i den tvärvetenskapliga forskargruppen Ungdom, kultur och lärande, UKL (numera Barndom, ungdom, kultur och lärande, BUKL) vid institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande. Denna grupp fokuserar forskning kring ungdomars livsvillkor, identitetsskapande och lärande. Flera av forskargruppens projekt berör genus, skolan, stadens segregationsprocesser och ungdomars strategier för att navigera i och utveckla motstånd mot ett socialt och etniskt uppdelat samhälle. Gruppen har ett brett nationellt och internationellt nätverk med samverkansparter i bland annat Norden, USA och Storbritannien. 2014-2015 ingick Hammarén i det av Riksbanken finansierade nordiska nätverket Män, maskuliniteter och jämställdhet. Syftet med nätverket var att mot bakgrund av utvecklingen såväl inom forskningen som inom den offentliga och politiska diskussionen om kön och maskulinitet, fokusera på faktorer som tenderar att hindra och "bromsa" utvecklingen mot ett mer jämställt samhälle. Under 2014 arbetade Hammarén i projektet Brottsplats skolan – en studie av brottsoffer i skolan (Brottsoffermyndigheten). Fokus för detta projekt var att studera vilka bedömningar och strategier som skolor vidtar då elever i grundskolans senare år kategoriseras och bedöms som brottsoffer. Från och med 2019 leder Hammarén ett följeforskningsprojekt som syftar till att följa en så kallad trygghetsvärd och dennes arbete på en skola i ett område som beskrivs som socialt belastat. Hammarén är sedan 2016 också ledamot i IPKL:s institutionsråd.

Senaste publikationer

What Is the Most Violent Thing to Do? Mapping the Definitions and Complexities of Violence
Nils Hammarén
Policing Schools: School Violence and the Juridification of Youth, Cham, Springer, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Familiar play: age-coded heteronormativity in Swedish early childhood education
Lena Sotevik, Nils Hammarén, Anette Hellman
European Early Childhood Education Research Journal, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Playing with family:#11;Age-coded Heteronormativity in Early Childhood Education
Lena Sotevik, Nils Hammarén, Anette Hellman
RECE Conference (Reconceptualizing Early Childhood Education), Copenhagen, 14 –18 October., Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Interkulturalitetens dilemma. Interkulturella perspektiv som medvetenhet eller situationsbunden förhandling?
Nils Hammarén, Johannes Lunneblad
Nejadmehr, R. (red.) Interkulturell dialog: teori och praktik. Forskningsrådet för interkulturell dialog., NordienT, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Från invandrarkunskap till hemkultur. Interkulturell pedagogik i svensk utbildning.
Nils Hammarén, Johannes Lunneblad
Barn- och ungdomsvetenskap. Grundläggande perspektiv., Stockholm, Liber, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Arvet efter Birmingham. Den post-subkulturella vändningen och utanförskapets platser
Jan Gustafsson, Nils Hammarén, Johannes Lunneblad
LÅT ALLA STENAR RULLA, Lärande, estetik, samhälle. En vänbok till Ove Sernhede. Johan Söderman & Thomas Johansson (RED.), Göteborg, Daidalos, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

Gästredaktörerna har ordet! Barndom, ungdom, kultur och lärande
Nils Hammarén, Anette Hellman
Educare, Inledande text i tidskrift 2016
Inledande text i tidskrift

Visar 1 - 10 av 62

2019

What Is the Most Violent Thing to Do? Mapping the Definitions and Complexities of Violence
Nils Hammarén
Policing Schools: School Violence and the Juridification of Youth, Cham, Springer, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Familiar play: age-coded heteronormativity in Swedish early childhood education
Lena Sotevik, Nils Hammarén, Anette Hellman
European Early Childhood Education Research Journal, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2018

Playing with family:#11;Age-coded Heteronormativity in Early Childhood Education
Lena Sotevik, Nils Hammarén, Anette Hellman
RECE Conference (Reconceptualizing Early Childhood Education), Copenhagen, 14 –18 October., Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Interkulturalitetens dilemma. Interkulturella perspektiv som medvetenhet eller situationsbunden förhandling?
Nils Hammarén, Johannes Lunneblad
Nejadmehr, R. (red.) Interkulturell dialog: teori och praktik. Forskningsrådet för interkulturell dialog., NordienT, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Från invandrarkunskap till hemkultur. Interkulturell pedagogik i svensk utbildning.
Nils Hammarén, Johannes Lunneblad
Barn- och ungdomsvetenskap. Grundläggande perspektiv., Stockholm, Liber, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

2017

2016

Arvet efter Birmingham. Den post-subkulturella vändningen och utanförskapets platser
Jan Gustafsson, Nils Hammarén, Johannes Lunneblad
LÅT ALLA STENAR RULLA, Lärande, estetik, samhälle. En vänbok till Ove Sernhede. Johan Söderman & Thomas Johansson (RED.), Göteborg, Daidalos, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

Gästredaktörerna har ordet! Barndom, ungdom, kultur och lärande
Nils Hammarén, Anette Hellman
Educare, Inledande text i tidskrift 2016
Inledande text i tidskrift

Visar 1 - 10 av 62

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?