Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Anette Hellman

Universitetslektor

Anette Hellman
Universitetslektor
Akademisk grad: Docent,
anette.hellman@ped.gu.se
031-786 2173

Rumsnummer: Pedagogen B Åsikten
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Senaste publikationer

Negotiating ‘Real Families’ in Swedish Preschools
Anette Hellman
Nordic Families, Children and Early Childhood Education, London, Palgrave Macmillan, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Familiar play: age-coded heteronormativity in Swedish early childhood education
Lena Sotevik, Nils Hammarén, Anette Hellman
European Early Childhood Education Research Journal, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Research methodologies for a culturally diverse educational context
Thor-André Skrefsrud, Karen Rut Gísladóttir, Hafdís Guðjónsdóttir, Anette Hellman, Heidi Layne et al.
Learning Spaces for Inclusion and Social Justice: Success Stories from Four Nordic Countries. Hanna Ragnarsdóttir, Lars Anders Kulbrandstad (red.), Newcastle upon Tyne, United Kingdom, Cambridge Scholars Publishing, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Enhancing the professional development of teachers in three nordic countries; Drawing lessons from research findings in spinoff activities.
Thor-Andre Skrefsrud, Anette Hellman, Johannes Lunneblad, Hanna RAGNARSDÓTTIR
Learning Spaces for Inclusion and Social Justice: Success Stories from Four Nordic Countries, Newcastle upon Tyne, United Kingdom, Cambridge Scholars Publishing, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Fostran av barn till civiliserade samhällsmedborgare genom mat och ätande i förskolan. Några exempel ifrån Indonesien, Japan och Sverige.
Anette Hellman
Samhälle, genus och pedagogik - utbildningsvetenskapliga perspektiv. Redaktörer Kerstin von Brömssen, Signhild Risenfors och Lena Sjöberg, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Förhandling av ålder och genus på förskolan
Anette Hellman
Barn och ungdomsvetenskap grundläggande perspektiv. Redigerad av Thomas Johansson och Emma Sorbring, STOCKHOLM, LIBER, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Playing with family:#11;Age-coded Heteronormativity in Early Childhood Education
Lena Sotevik, Nils Hammarén, Anette Hellman
RECE Conference (Reconceptualizing Early Childhood Education), Copenhagen, 14 –18 October., Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Dockor, bebisar och rosa rosetter - när barn och unga gör ålder som motmakt.
Anette Hellman, Cecilia Björck
Introduktion till kritiska åldersstudier, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Visar 1 - 10 av 45

2019

Negotiating ‘Real Families’ in Swedish Preschools
Anette Hellman
Nordic Families, Children and Early Childhood Education, London, Palgrave Macmillan, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Familiar play: age-coded heteronormativity in Swedish early childhood education
Lena Sotevik, Nils Hammarén, Anette Hellman
European Early Childhood Education Research Journal, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2018

Research methodologies for a culturally diverse educational context
Thor-André Skrefsrud, Karen Rut Gísladóttir, Hafdís Guðjónsdóttir, Anette Hellman, Heidi Layne et al.
Learning Spaces for Inclusion and Social Justice: Success Stories from Four Nordic Countries. Hanna Ragnarsdóttir, Lars Anders Kulbrandstad (red.), Newcastle upon Tyne, United Kingdom, Cambridge Scholars Publishing, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Enhancing the professional development of teachers in three nordic countries; Drawing lessons from research findings in spinoff activities.
Thor-Andre Skrefsrud, Anette Hellman, Johannes Lunneblad, Hanna RAGNARSDÓTTIR
Learning Spaces for Inclusion and Social Justice: Success Stories from Four Nordic Countries, Newcastle upon Tyne, United Kingdom, Cambridge Scholars Publishing, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Fostran av barn till civiliserade samhällsmedborgare genom mat och ätande i förskolan. Några exempel ifrån Indonesien, Japan och Sverige.
Anette Hellman
Samhälle, genus och pedagogik - utbildningsvetenskapliga perspektiv. Redaktörer Kerstin von Brömssen, Signhild Risenfors och Lena Sjöberg, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Förhandling av ålder och genus på förskolan
Anette Hellman
Barn och ungdomsvetenskap grundläggande perspektiv. Redigerad av Thomas Johansson och Emma Sorbring, STOCKHOLM, LIBER, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Playing with family:#11;Age-coded Heteronormativity in Early Childhood Education
Lena Sotevik, Nils Hammarén, Anette Hellman
RECE Conference (Reconceptualizing Early Childhood Education), Copenhagen, 14 –18 October., Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

2017

Dockor, bebisar och rosa rosetter - när barn och unga gör ålder som motmakt.
Anette Hellman, Cecilia Björck
Introduktion till kritiska åldersstudier, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Visar 1 - 10 av 45

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?