Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Ingrid Henning Loeb

Universitetslektor

Ingrid Henning Loeb
Universitetslektor
Akademisk grad: Docent,
ingrid.henning-loeb@ped.gu.se
031-786 2494
0766-182494

Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Ingrid Henning Loeb

Arbetsuppgifter: Organisering av lärande i gymnasieskolan och vuxenutbildning, skolutvecklingsfrågor, professionsfrågor, gymnasieskolans introduktionsprogram, vuxenpedagogik/vuxnas lärande, språkutvecklande arbetssätt, och lärarutbildning för yrkeslärare.

Mitt forskningsintresse rör organisering av lärande i gymnasieskolans yrkesprogram, introduktionsprogram och kommunal vuxenutbildning. Ibland omorganiseras utbildningsområdet genom större nationella reformer såsom Gy2011 och Vux2012 men organisering är något som försiggår oavbrutet - oavsett reformering eller inte. Forskning om utbildningars organisering innebär att frågor om styrning, om lärares arbete, om undervisningsprocesser och om verksamhetsutveckling är i fokus.

Mina studier har byggt på olika kvalitativa metoder: avhandlingens bas (Henning Loeb, 2006) var livshistoriska studier om lärare i vuxenutbildning. I det VR-finansierade forskningsprojekt (SESAN: Successful Educational Settings as Action Nets, 2009-2014) studerades omvandlingen av gymnasieskolans individuella program till introduktionsprogrammen genom fältstudier. Att studera genom fallstudier ser jag som viktigt för att skapa kunskap om hur utbildning och lärande tar form, stabiliseras och förändras. För närvarande är jag med i ett forskningsprojekt där vi studerar språkutvecklande arbetssätt i gymnasieskolans yrkesutbildningar.

Jag undervisar framför allt i Yrkeslärarprogrammet vid Göteborgs universitet. Det går på halvfart och i huvudsak distans, med några campusträffar per termin. Här kan du läsa mer om Yrkeslärarprogrammet. Jag undervisar också i kurser på mastersnivå och på forskarutbildningen. Jag är involverad i olika former av kursutveckling, leder också kurser vid Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL).
 

Senaste publikationer

Lärandepraktikens olika förutsättningar för elever som lär på ett andraspråk i yrkesutbildning
Ingrid Henning Loeb
Henning Loeb, I., Langelotz, L. & Rönnerman, K. (2019). Att utveckla utbildningspraktiker. Analys, förståelse förändring genom teorin om praktikarkitekturer, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Critical aspects of vocational learning for second language learners. Results and analyses of two Swedish studies.
Ingrid Henning Loeb
VET CONGRESS Bern 4-6 March 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Editorial: Challenges and development in and of vocational teacher education
Ingrid Henning Loeb, Susanne Gustavsson
Nordic Journal of Vocational Education and Training, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Lärande för hållbar utveckling i yrkeslärarutbildning
Susanne Gustavsson, Ingrid Henning Loeb, Charlotta Kvarnemo
Nordic Journal of Vocational Education and Training, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Quality in Swedish and Austrian VET and VETteacher education. A comparative study.
Ingrid Henning Loeb, Lorenz Lassnigg
Nägele, C., & Stalder, B. E. (Eds.): Trends in vocational education and training research. Proceedings of the European Conference on Educational Research (ECER). , Berlin, DE. , Vocational Education and Training Network. VETNET., Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Med fokus på ökade kunskapsresultat: Yrkeslärare utvecklar sin undervisning
Ingrid Henning Loeb
Round table vid NordYrks konferens, Oslomet, Oslo 2018. , Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Visar 1 - 10 av 51

2019

Lärandepraktikens olika förutsättningar för elever som lär på ett andraspråk i yrkesutbildning
Ingrid Henning Loeb
Henning Loeb, I., Langelotz, L. & Rönnerman, K. (2019). Att utveckla utbildningspraktiker. Analys, förståelse förändring genom teorin om praktikarkitekturer, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Critical aspects of vocational learning for second language learners. Results and analyses of two Swedish studies.
Ingrid Henning Loeb
VET CONGRESS Bern 4-6 March 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2018

Editorial: Challenges and development in and of vocational teacher education
Ingrid Henning Loeb, Susanne Gustavsson
Nordic Journal of Vocational Education and Training, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Lärande för hållbar utveckling i yrkeslärarutbildning
Susanne Gustavsson, Ingrid Henning Loeb, Charlotta Kvarnemo
Nordic Journal of Vocational Education and Training, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Quality in Swedish and Austrian VET and VETteacher education. A comparative study.
Ingrid Henning Loeb, Lorenz Lassnigg
Nägele, C., & Stalder, B. E. (Eds.): Trends in vocational education and training research. Proceedings of the European Conference on Educational Research (ECER). , Berlin, DE. , Vocational Education and Training Network. VETNET., Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Med fokus på ökade kunskapsresultat: Yrkeslärare utvecklar sin undervisning
Ingrid Henning Loeb
Round table vid NordYrks konferens, Oslomet, Oslo 2018. , Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Visar 1 - 10 av 51

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?