Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Thomas Hillman

Universitetslektor

Thomas Hillman
Universitetslektor
Akademisk grad: Docent,
thomas.hillman@gu.se
031-786 2205
0766-182205

Rumsnummer: Pedagogen B Åsikten-B260
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391

Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 405 30 Göteborg

Om Thomas Hillman

Thomas Hillman är docent i pedagogik med inriktning mot informationsteknologi och lärande. Hans forskning är fokuserat på den pågående omstruktureringen av teknik för lärande i både formella och informella sammanhang. Det intresset har utvecklats inom främst tre områden: hur digital teknologi används i undervisning, vid museibesök samt i egendrivet lärande i sociala medier.

En stor del av Thomas Hillmans forskning bygger på omfattande användning av videoinspelningar och digitala register över hur människor interagerar med teknik och han arbetar för att anpassa och utveckla metoder och verktyg för att få tillgång till och förståelse för dessa aktiviteter.

Pågående forskningsprojekt:

  • Den nätbaserade instruktionsvideons pedagogik
  • Vetenskap och amatörer: digitaliseringens nya former för vetenskaplig kunskapsproduktion
  • Att kartlägga kontroverser med digitala metoder (LETCOM)
  • Professionellt lärande och sociala medier

 

Senaste publikationer

Getting it Right or Being Top Rank: Games in Citizen Science
Marisa Ponti, Thomas Hillman, Christopher Kullenberg, Dick Kasperowski
Citizen Science - Theory and Practice, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Curating visual experiences through mobile phones
Alexandra Weilenmann, Thomas Hillman
Linguistic and Material Intimacies of Cell Phones, Routledge, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Reshaping professional learning: teacher professional identity work in social media
Mona Lundin, Annika Lantz-Andersson, Thomas Hillman
QWERTY (Open and Interdisciplinary Journal of Technology, Culture and Education), Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Professional identity management in a thematic Facebook group
Louise Peterson, Annika Lantz-Andersson, Thomas Hillman, Annika Bergviken Rensfeldt, Mona Lundin
European Association for Research on Learning and Instruction conference, EARLI. 29 August – 2 September, University of Tampere, Tampere, Finland., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Sharing repertoires in a teacher professional Facebook group
Annika Lantz-Andersson, Louise Peterson, Thomas Hillman, Mona Lundin, Annika Bergviken Rensfeldt
Learning, Culture and Social Interaction, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Social Media As Arenas For Teacher Professional Development
Mona Lundin, Annika Lantz-Andersson, Annika Bergviken Rensfeldt, Thomas Hillman, Louise Peterson
Konferens bidrag: ECER 2017 Copenhagen - The European Conference on Educational Research, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Teachers ‘liking’ their work? Exploring the digital labor of networked professional publics.
Annika Bergviken Rensfeldt, Thomas Hillman, Neil Selwyn
Selected Papers of #AoIR2017: The 18th Annual Conference of the Association of Internet Researchers, 18-21 October 2017, Tartu, Estonia.., Tartu, Estonia: AoIR., Paper i proceeding 2017
Paper i proceeding

The culture of contribution in citizen science: Programs and anti-programs
Dick Kasperowski, Thomas Hillman
Annual Meeting of the Society for Social Studies of Science (4S). August 30 - September 2, 2017. STS (In)Sensibilities. Boston, USA, Paper i proceeding 2017
Paper i proceeding

Students Exploring Online Information On Socio-scientific Controversies Using Digital Mapping Tools
Anne Solli, Thomas Hillman, Åsa Mäkitalo
ESERA conference, august 21 - 25, Dublin, Irland, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 50

2018

Getting it Right or Being Top Rank: Games in Citizen Science
Marisa Ponti, Thomas Hillman, Christopher Kullenberg, Dick Kasperowski
Citizen Science - Theory and Practice, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Curating visual experiences through mobile phones
Alexandra Weilenmann, Thomas Hillman
Linguistic and Material Intimacies of Cell Phones, Routledge, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

2017

Reshaping professional learning: teacher professional identity work in social media
Mona Lundin, Annika Lantz-Andersson, Thomas Hillman
QWERTY (Open and Interdisciplinary Journal of Technology, Culture and Education), Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Professional identity management in a thematic Facebook group
Louise Peterson, Annika Lantz-Andersson, Thomas Hillman, Annika Bergviken Rensfeldt, Mona Lundin
European Association for Research on Learning and Instruction conference, EARLI. 29 August – 2 September, University of Tampere, Tampere, Finland., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Sharing repertoires in a teacher professional Facebook group
Annika Lantz-Andersson, Louise Peterson, Thomas Hillman, Mona Lundin, Annika Bergviken Rensfeldt
Learning, Culture and Social Interaction, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Social Media As Arenas For Teacher Professional Development
Mona Lundin, Annika Lantz-Andersson, Annika Bergviken Rensfeldt, Thomas Hillman, Louise Peterson
Konferens bidrag: ECER 2017 Copenhagen - The European Conference on Educational Research, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Teachers ‘liking’ their work? Exploring the digital labor of networked professional publics.
Annika Bergviken Rensfeldt, Thomas Hillman, Neil Selwyn
Selected Papers of #AoIR2017: The 18th Annual Conference of the Association of Internet Researchers, 18-21 October 2017, Tartu, Estonia.., Tartu, Estonia: AoIR., Paper i proceeding 2017
Paper i proceeding

The culture of contribution in citizen science: Programs and anti-programs
Dick Kasperowski, Thomas Hillman
Annual Meeting of the Society for Social Studies of Science (4S). August 30 - September 2, 2017. STS (In)Sensibilities. Boston, USA, Paper i proceeding 2017
Paper i proceeding

Students Exploring Online Information On Socio-scientific Controversies Using Digital Mapping Tools
Anne Solli, Thomas Hillman, Åsa Mäkitalo
ESERA conference, august 21 - 25, Dublin, Irland, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 50

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?