Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Thomas Hillman

Universitetslektor

Thomas Hillman
Universitetslektor
Akademisk grad: Docent,
thomas.hillman@gu.se
031-786 2205
0766-182205

Rumsnummer: Pedagogen B Åsikten-B260
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 405 30 Göteborg

Om Thomas Hillman

Thomas Hillman är docent i pedagogik med inriktning mot informationsteknologi och lärande. Hans forskning är fokuserat på den pågående omstruktureringen av teknik för lärande i både formella och informella sammanhang. Det intresset har utvecklats inom främst tre områden: hur digital teknologi används i undervisning, vid museibesök samt i egendrivet lärande i sociala medier.

En stor del av Thomas Hillmans forskning bygger på omfattande användning av videoinspelningar och digitala register över hur människor interagerar med teknik och han arbetar för att anpassa och utveckla metoder och verktyg för att få tillgång till och förståelse för dessa aktiviteter.

Pågående forskningsprojekt:

  • Den nätbaserade instruktionsvideons pedagogik
  • Vetenskap och amatörer: digitaliseringens nya former för vetenskaplig kunskapsproduktion
  • Att kartlägga kontroverser med digitala metoder (LETCOM)
  • Professionellt lärande och sociala medier

 

Senaste publikationer

Teachers 'liking' their work? Exploring the realities of teacher Facebook groups
Annika Bergviken Rensfeldt, Thomas Hillman, Neil Selwyn
British Educational Research Journal, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Social media groups as arenas for teachers’ collaborative learning through sharing of ideas and engaging in pedagogical discussions
Annika Lantz-Andersson, Mona Lundin, Thomas Hillman
NERA2018 - 46th CONGRESS Educational Research: Boundaries, Breaches and Bridges, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Getting it Right or Being Top Rank: Games in Citizen Science
Marisa Ponti, Thomas Hillman, Christopher Kullenberg, Dick Kasperowski
Citizen Science - Theory and Practice, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Curating visual experiences through mobile phones
Alexandra Weilenmann, Thomas Hillman
Linguistic and Material Intimacies of Cell Phones, Routledge, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Teachers ‘liking’ their work? Exploring the digital labor of networked professional publics.
Annika Bergviken Rensfeldt, Thomas Hillman, Neil Selwyn
Selected Papers of #AoIR2017: The 18th Annual Conference of the Association of Internet Researchers, 18-21 October 2017, Tartu, Estonia.., Tartu, Estonia: AoIR., Paper i proceeding 2017
Paper i proceeding

Teachers' reshaping of professional identity in a thematic FB-group
Mona Lundin, Annika Lantz-Andersson, Thomas Hillman
QWERTY (Open and Interdisciplinary Journal of Technology, Culture and Education), Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 55

2018

Teachers 'liking' their work? Exploring the realities of teacher Facebook groups
Annika Bergviken Rensfeldt, Thomas Hillman, Neil Selwyn
British Educational Research Journal, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Social media groups as arenas for teachers’ collaborative learning through sharing of ideas and engaging in pedagogical discussions
Annika Lantz-Andersson, Mona Lundin, Thomas Hillman
NERA2018 - 46th CONGRESS Educational Research: Boundaries, Breaches and Bridges, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Getting it Right or Being Top Rank: Games in Citizen Science
Marisa Ponti, Thomas Hillman, Christopher Kullenberg, Dick Kasperowski
Citizen Science - Theory and Practice, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Curating visual experiences through mobile phones
Alexandra Weilenmann, Thomas Hillman
Linguistic and Material Intimacies of Cell Phones, Routledge, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

2017

Teachers ‘liking’ their work? Exploring the digital labor of networked professional publics.
Annika Bergviken Rensfeldt, Thomas Hillman, Neil Selwyn
Selected Papers of #AoIR2017: The 18th Annual Conference of the Association of Internet Researchers, 18-21 October 2017, Tartu, Estonia.., Tartu, Estonia: AoIR., Paper i proceeding 2017
Paper i proceeding

Teachers' reshaping of professional identity in a thematic FB-group
Mona Lundin, Annika Lantz-Andersson, Thomas Hillman
QWERTY (Open and Interdisciplinary Journal of Technology, Culture and Education), Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 55

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?