Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Thorbjörn Johansson

Universitetsadjunkt

Thorbjörn Johansson
Universitetsadjunkt
thorbjorn.johansson@ped.gu.se
031-786 2351

Rumsnummer: Pedagogen B Åsikten
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Thorbjörn Johansson

Forskningsintressen
Mina forskningsintressen rör lärande och undervisning. De områden jag arbetar med är lärande i professionella situationer, utveckling av professionell kunskap, kopplingar mellan profession, yrkesutbildning och forskning samt samspel mellan yrkestradition och samhällskultur. Jag fokuserar frågor om hur vi förstår, benämner och kommunicerar professionell kunskap. I huvudsak har jag intresserat mig för skolans yrken. Ett specifikt intresse handlar om kunnande som kommer till uttryck i själva yrkesutövandet och hur detta i ett historiskt perspektiv har blivit tematiserat.

Under de senaste åren har mina frågeställningar utvidgats till att omfatta villkor för och organisering av läraryrke och lärarutbildning samt forskning i nära anslutning till dessa fält. En tydlig intresseförskjutning har ägt rum mot frågor kring samverkan mellan teori och praktik, yrkesverksamhet och högskola samt yrkesutövare och forskare. I blickpunkten för min forskning har allt mer kommit möjlighet till integration av ämnen samt transformation av kunskap och kompetens.

Jag tillhör flera nätverk. Jag deltar i Kollegium för livsvärdsfenomenologisk forskning och i forskningsmiljön Undervisning, profession och lärande. Inom NERA är jag med i forskningsnätverket Lärares professionella liv och inom EERA deltar jag i Continuing Professional Development for Teachers and Leaders in Schools samt Teacher Education.

Undervisningsintresse
Mina undervisningsintressen sammanfaller i stort med de forskningsfält jag är intresserad av. Jag handleder gärna inom mina områden. Jag har undervisat i de två senaste lärarutbildningarnas gemensamma och allmänna utbildningsområden. En betydande del av min undervisning har jag haft i studenternas praktik, i verksamhetsförlagda delar av utbildningen.

Mitt intresse av yrket har medfört att jag har varit ledamot av Utbildningsvetenskpliga fakultetens Forskarutbildningsnämnd, FUN, och suttit två mandatperioder i Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL. Med början 2005 arbetade jag deltid under tre år med Lärarförbundets särskilda satsning på högskola, forskning och doktorander, se www.lararforbundet.se/doktorand.

Senaste publikationer

Transformation, Integration and Development of Knowledge in Teaching. Paper presented at the annual Congress of European Educational Research Association, Ghent, The Netherlands. 2007
Thorbjörn Johansson
Paper presented at the annual Congress of European Educational Research Association, Ghent, The Netherlands. 2007, Paper i proceeding 2007
Paper i proceeding

Quality in qualitative analysis – examples from phenomenology and ethnography. Paper presented at the annual Congress of European Educational Research Association, Ghent, The Netherlands. 2007
Thorbjörn Johansson
Paper presented at the annual Congress of European Educational Research Association, Ghent, The Netherlands. 2007, Paper i proceeding 2007
Paper i proceeding

Ethnography – doing qualitative data analysis. Paper presented at the 35th Congress of the Nordic Educational Research Association, Turku, Finland. 2007
Thorbjörn Johansson
Paper presented at the 35th Congress of the Nordic Educational Research Association, Turku, Finland. 2007, Paper i proceeding 2007
Paper i proceeding

Lärares intuition – didaktisk intuition.
Thorbjörn Johansson
Reflektioner och praktik i läraryrket. Andra upplagan, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2007
Kapitel i bok

What teachers know and researchers should do. Paper presented at the annual Congress of European Educational Research Association, Geneva, Switzerland. 2006
Thorbjörn Johansson
Paper presented at the annual Congress of European Educational Research Association, Geneva, Switzerland. 2006, Paper i proceeding 2006
Paper i proceeding

Teachers’ knowledge – paradigms, discourses and perspectives – outlining areas of research. Paper presented at the annual Congress of European Educational Research Association, Geneva, Switzerland. 2006
Thorbjörn Johansson
Paper presented at the annual Congress of European Educational Research Association, Geneva, Switzerland. 2006, Paper i proceeding 2006
Paper i proceeding

Time for intuition. Paper presented at the annual Congress of European Educational Research Association, Dublin, Ireland. 2005
Thorbjörn Johansson
Paper presented at the annual Congress of European Educational Research Association, Dublin, Ireland. 2005, Paper i proceeding 2005
Paper i proceeding

The role of university in CPD – Swedish attempts in an international context. Paper presented at the annual Congress of European Educational Research Association, Dublin, Ireland. 2005
Thorbjörn Johansson
Paper presented at the annual Congress of European Educational Research Association, Dublin, Ireland. 2005, Paper i proceeding 2005
Paper i proceeding

The need for teacher research base in teacher education – Swedish attempts in an international context. Paper presented at the annual Congress of European Educational Research Association, Rethymnon, Greece. 2004
Thorbjörn Johansson
Paper presented at the annual Congress of European Educational Research Association, Rethymnon, Greece. 2004, Paper i proceeding 2004
Paper i proceeding

Phenomenological approach to researching on teaching. Paper presented at the annual Congress of European Educational Research Association, Rethymnon, Greece.2004
Thorbjörn Johansson
Paper presented at the annual Congress of European Educational Research Association, Rethymnon, Greece.2004, Paper i proceeding 2004
Paper i proceeding

Visar 1 - 10 av 20

2007

Transformation, Integration and Development of Knowledge in Teaching. Paper presented at the annual Congress of European Educational Research Association, Ghent, The Netherlands. 2007
Thorbjörn Johansson
Paper presented at the annual Congress of European Educational Research Association, Ghent, The Netherlands. 2007, Paper i proceeding 2007
Paper i proceeding

Quality in qualitative analysis – examples from phenomenology and ethnography. Paper presented at the annual Congress of European Educational Research Association, Ghent, The Netherlands. 2007
Thorbjörn Johansson
Paper presented at the annual Congress of European Educational Research Association, Ghent, The Netherlands. 2007, Paper i proceeding 2007
Paper i proceeding

Ethnography – doing qualitative data analysis. Paper presented at the 35th Congress of the Nordic Educational Research Association, Turku, Finland. 2007
Thorbjörn Johansson
Paper presented at the 35th Congress of the Nordic Educational Research Association, Turku, Finland. 2007, Paper i proceeding 2007
Paper i proceeding

Lärares intuition – didaktisk intuition.
Thorbjörn Johansson
Reflektioner och praktik i läraryrket. Andra upplagan, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2007
Kapitel i bok

2006

What teachers know and researchers should do. Paper presented at the annual Congress of European Educational Research Association, Geneva, Switzerland. 2006
Thorbjörn Johansson
Paper presented at the annual Congress of European Educational Research Association, Geneva, Switzerland. 2006, Paper i proceeding 2006
Paper i proceeding

Teachers’ knowledge – paradigms, discourses and perspectives – outlining areas of research. Paper presented at the annual Congress of European Educational Research Association, Geneva, Switzerland. 2006
Thorbjörn Johansson
Paper presented at the annual Congress of European Educational Research Association, Geneva, Switzerland. 2006, Paper i proceeding 2006
Paper i proceeding

2005

Time for intuition. Paper presented at the annual Congress of European Educational Research Association, Dublin, Ireland. 2005
Thorbjörn Johansson
Paper presented at the annual Congress of European Educational Research Association, Dublin, Ireland. 2005, Paper i proceeding 2005
Paper i proceeding

The role of university in CPD – Swedish attempts in an international context. Paper presented at the annual Congress of European Educational Research Association, Dublin, Ireland. 2005
Thorbjörn Johansson
Paper presented at the annual Congress of European Educational Research Association, Dublin, Ireland. 2005, Paper i proceeding 2005
Paper i proceeding

2004

The need for teacher research base in teacher education – Swedish attempts in an international context. Paper presented at the annual Congress of European Educational Research Association, Rethymnon, Greece. 2004
Thorbjörn Johansson
Paper presented at the annual Congress of European Educational Research Association, Rethymnon, Greece. 2004, Paper i proceeding 2004
Paper i proceeding

Phenomenological approach to researching on teaching. Paper presented at the annual Congress of European Educational Research Association, Rethymnon, Greece.2004
Thorbjörn Johansson
Paper presented at the annual Congress of European Educational Research Association, Rethymnon, Greece.2004, Paper i proceeding 2004
Paper i proceeding

Visar 1 - 10 av 20

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?