Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Karin Lager

Universitetslektor

Karin Lager
Universitetslektor
Akademisk grad: Doktor,
karin.lager@ped.gu.se
031-786 2154
0766-182154

Rumsnummer: Pedagogen B Åsikten
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 5 , 41120 Göteborg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Karin Lager

Forskningsintressen
Mitt forskningsintresse riktar sig mot kvalitetsfrågor i pedagogiska praktiker och jag intresserar mig specifikt för hur uppdrag i policytexter tolkas, anpassas och genomförs i förskolans och fritidshemmets praktiker. I min avhandling utforskar jag systematiskt kvalitetsarbete i kommunen, förskolan och fritidshemmet. Avhandlingen fokuserar dels föreställningar om och strategier för systematiskt kvalitetsarbete hos nyckelpersoner i kommunernas kvalitetsarbete, dels riktas fokus mot systematiskt kvalitetsarbete i fritidshemmets vardagliga praktik. Forskningsfältet anknyter till Barn- och ungdomsvetenskap och jag ingår i den Barnpedagogiska forskningsgrupen (ECE) med fokus på policy, kvalitet och lärande, vid institution för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL).

Undervisningsintressen
Som lektor undervisar jag främst inom lärarutbildning men även masterprogram i Barn- och ungdomsvetenskap samt fortbildning för verksamma lärare. Jag undervisar inom grundlärarprogrammet och inom förskollärarprogrammet vid Göteborgs universitet med fokus på bedömning, dokumentation och utvärdering av förskolan, skolans och fritidshemmets praktiker.

Senaste publikationer

Leisure-time centres: social pedagogical tradition in educational practice
Karin Lager
Early Child Development and Care, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Att undervisa i fritidshem
Karin Lager
Educare, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Fritidspedagog/lärare i fritidshem – en profession i ständig rörelse
Jan Gustafsson,, Karin Lager, Björn Haglund
Forskning pågår, 31 oktober, 2018. Göteborgs Universitet, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Teacher in leisure-time centre - a profession in constant change
Karin Lager, Jan Gustafsson, Björn Haglund
NERA Conference, Oslo Norway 8-10 mars 2018, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Reflections on aspects of interaction using ECERS-3
Karin Lager
NERA Conference, Copenhagen, Denmark 2017 , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Teaching in leisure-time centres
Karin Lager
NERA Conference, Copenhagen, Denmark 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Lärare i Fritidshem - en profession i ständig rörelse
Jan Gustafsson, Karin Lager, Björn Haglund
Nationell konferens i Pedagogiskt arbete 14-15 augusti, Göteborg 2017., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Learning to play with new friends: systematic quality development work in a lesiure-time centre
Karin Lager
Early Child Development and Care, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Systematic quality development work in a Swedish leisure-time centre
Karin Lager, Sonja Sheridan, Jan Gustafsson
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

The leisure-time centres reproduction of a social pedagogical approach.
Karin Lager
Presentation at paper-session at the NERA/NFPF 2015: Marketisation and Differentiation in Education, Gothenburg, Sweden 4-6 March, 2015., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 17

2018

Leisure-time centres: social pedagogical tradition in educational practice
Karin Lager
Early Child Development and Care, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Att undervisa i fritidshem
Karin Lager
Educare, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Fritidspedagog/lärare i fritidshem – en profession i ständig rörelse
Jan Gustafsson,, Karin Lager, Björn Haglund
Forskning pågår, 31 oktober, 2018. Göteborgs Universitet, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Teacher in leisure-time centre - a profession in constant change
Karin Lager, Jan Gustafsson, Björn Haglund
NERA Conference, Oslo Norway 8-10 mars 2018, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2017

Reflections on aspects of interaction using ECERS-3
Karin Lager
NERA Conference, Copenhagen, Denmark 2017 , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Teaching in leisure-time centres
Karin Lager
NERA Conference, Copenhagen, Denmark 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Lärare i Fritidshem - en profession i ständig rörelse
Jan Gustafsson, Karin Lager, Björn Haglund
Nationell konferens i Pedagogiskt arbete 14-15 augusti, Göteborg 2017., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2016

Learning to play with new friends: systematic quality development work in a lesiure-time centre
Karin Lager
Early Child Development and Care, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Systematic quality development work in a Swedish leisure-time centre
Karin Lager, Sonja Sheridan, Jan Gustafsson
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2015

The leisure-time centres reproduction of a social pedagogical approach.
Karin Lager
Presentation at paper-session at the NERA/NFPF 2015: Marketisation and Differentiation in Education, Gothenburg, Sweden 4-6 March, 2015., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 17

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?