Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Pernilla Lagerlöf

Universitetslektor

Pernilla Lagerlöf
Universitetslektor
Akademisk grad: Doktor,
pernilla.lagerlof@gu.se
031-786 2395

Rumsnummer: Pedagogen B Åsikten
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 5 , 41120 Göteborg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Pernilla Lagerlöf

Jag disputerade 2016 med avhandlingen Musical play: Children interacting with and around music technology inom forskningsutbildningsämnet barn- och ungdomsvetenskap.

Jag har en bakgrund som förskollärare och har även en mastersexamen i specialpedagogik. Jag tjänstgör på institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande sedan 2010. Främst undervisar jag på förskollärarprogrammet där jag bland annat är kursledare för kursen LÖFA50 Konstarter, estetik och lärande 2 för förskollärare,15 högskolepoäng. Det är en valbar kurs på avancerad nivå i förskollärarprogrammets 7:e termin.
 

Mitt forskningsintresse
Avhandlingsarbetet var en del av ett storskaligt internationellt projekt som var finansierat av EU (Sjunde ramprogrammet). Projektet som kallades MIROR (Musical Interaction Relying on Reflection) pågick mellan 2010-2013, var tvärvetenskapligt och avsåg att undersöka yngre barns användande av musikteknologier som var designade med syfte att bidra till yngre barns musiklärande. Mitt specifika intresse i relation till det övergripande projektet var att undersöka lärarens roll i anslutning till ett datorprogram för musikimprovisation. Jag studerade hur barn och lärare interagerade med och i anslutning till detta program då det användes som ett didaktiskt redskap inom förskolans kontext.


Jag är intresserad av förskolebarns lärande, bland annat inom konst och musik och hur lärare kan bidra och stötta barn att utveckla dessa förmågor. Just nu är jag involverad i två forsknings- och samverkansprojekt:


• Lekbaserad didaktik – att utveckla förskoledidaktisk teoribildning i samverkan mellan forskare och förskollärare. Finansierat av Skolforskningsinstitutet (Skolfi 2016/112).
• Studier av konstnärligt seende, ett samarbete mellan Göteborgs universitet och Nordiska Akvarellmuseet
 

Senaste publikationer

The Innovative Teacher - A Pilot Project
Helena Sagar, Pernilla Lagerlöf, Kristina Mårtensson, Karin Rönnerman
Paper presented at NERA-conference 6-8 March, 2019, Uppsala University, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Exploring children’s musical learning from a play-responsive teaching perspective
Pernilla Lagerlöf
The international conference ECEC - The Nordic way, hosted by the Norwegian Ministry of Education and Research and the Union of Education in Norway. Oslo, March 2019, Poster (konferens) 2019
Poster (konferens)

Barns ’agency’ i lekresponsiv undervisning
Pernilla Lagerlöf, Cecilia Wallerstedt, Anne Kultti
Forskning om undervisning och lärande, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Förskollärares perspektiv på musikundervisningens utmaningar för de yngsta barnen i förskolan
Pernilla Lagerlöf, Cecilia Wallerstedt
Barn - Nordic journal on child and childhood research , Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Preschool Children’s Play and Alignments in a Bracketed Framing of a Music-technological Breakdown
Pernilla Lagerlöf, Louise Peterson
Research on Children and Social Interaction, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Att stötta de yngsta förskolebarnens lärande i musik
Pernilla Lagerlöf, Cecilia Wallerstedt
Förskolans yngsta barn: Perspektiv på omsorg, lärande och lek., Stockholm, Liber, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Musik och gemenskap i förskolan: Redskap för delaktighet
Pernilla Lagerlöf, Cecilia Wallerstedt
H. Harju-Luukainen & A. Kultti (red.). Undervisning i flerspråkig förskola, Malmö, Gleerups, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Visar 1 - 10 av 29

2019

The Innovative Teacher - A Pilot Project
Helena Sagar, Pernilla Lagerlöf, Kristina Mårtensson, Karin Rönnerman
Paper presented at NERA-conference 6-8 March, 2019, Uppsala University, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Exploring children’s musical learning from a play-responsive teaching perspective
Pernilla Lagerlöf
The international conference ECEC - The Nordic way, hosted by the Norwegian Ministry of Education and Research and the Union of Education in Norway. Oslo, March 2019, Poster (konferens) 2019
Poster (konferens)

Barns ’agency’ i lekresponsiv undervisning
Pernilla Lagerlöf, Cecilia Wallerstedt, Anne Kultti
Forskning om undervisning och lärande, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2018

Förskollärares perspektiv på musikundervisningens utmaningar för de yngsta barnen i förskolan
Pernilla Lagerlöf, Cecilia Wallerstedt
Barn - Nordic journal on child and childhood research , Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Preschool Children’s Play and Alignments in a Bracketed Framing of a Music-technological Breakdown
Pernilla Lagerlöf, Louise Peterson
Research on Children and Social Interaction, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2017

Att stötta de yngsta förskolebarnens lärande i musik
Pernilla Lagerlöf, Cecilia Wallerstedt
Förskolans yngsta barn: Perspektiv på omsorg, lärande och lek., Stockholm, Liber, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Musik och gemenskap i förskolan: Redskap för delaktighet
Pernilla Lagerlöf, Cecilia Wallerstedt
H. Harju-Luukainen & A. Kultti (red.). Undervisning i flerspråkig förskola, Malmö, Gleerups, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Visar 1 - 10 av 29

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?