Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Annika Lantz-Andersson

Universitetslektor

Annika Lantz-Andersson
Universitetslektor
Akademisk grad: Docent,
annika.lantz-andersson@ped.gu.se
031-786 2275
0766-182275

Rumsnummer: Pedagogen Hus B
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Annika Lantz-Andersson

Forskningsintressen
Annika Lantz-Andersson är docent i Pedagogik och innehållsligt har hon ett forskningsintresse som rör hur digitaliseringen förändrar villkoren för lärande, skola och utbildning. Med utgångspunkt i den informationstäta och kunskapsrika värld vi lever i, innefattar detta ett intresse för hur teknologier samspelar med individers och organisationers sätt att lära, dokumentera och kommunicera genom skrift och andra symbolsystem, och hur detta förändrar förutsättningarna för utbildningspraktiker. Annika har varit involverad i flera forskningsprojekt avseende ungas deltagande och lärande i den samtida medieekologin med ett fokus på kommunikation, socialisering och lärande när digital teknik ingår i interaktionerna. Hennes intresse motiveras av den expansiva digitaliseringen som bland annat innebär att barn har tillgång till digitala texter och verktyg från en tidig ålder vilket ger upphov till frågor om vad dessa förändringar betyder för deras lärande. Detta intresse har också involverat ungdomars interaktion och socialisering på sociala medier samt implikationerna för lärande i dessa sammanhang. För närvarande har Annika riktat sin forskning mot lärares professionella digitala kompetens.

Annika disputerade i maj 2009 och min avhandling har titeln: "Framing in educational practices: Learning activity, digital technology and the logic of situated action".

Undervisningsintressen

Annika Lantz-Andersson har en bakgrund som lärare och har lång erfarenhet av att ha undervisat på lärarutbildningen. Nu undervisar Annika främst inom forskarutbildningen vilket även innefattar examinationsuppdrag samt handledning av ett flertal doktorander.

 

Annika föreläser också om allmänt pedagogiska innehåll och om sin forskning både internt och externt.  Föreläsningar behandlar bl.a. perspektiv och traditioner inom pedagogisk psykologi, kommunikation och lärande, samt vad digitaliseringen betyder för lärande och undervisning.

 

Nyckelord
Professionell digital kompetens, lärande, kommunikation, interaktion, IT, sociala medier
 

Senaste publikationer

Developing a model for teacher professional digital competence
Annika Lantz-Andersson, Mona Lundin, Ewa Skantz Åberg, Pia Williams
The 18th Biennial EARLI Conference, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Lärares samarbete i sociala mediegrupper.
Annika Lantz-Andersson, Mona Lundin
Digital kompetens för lärare, Malmö, Gleerups, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Concepts, materiality and emerging cognitive habits: The case of calculating carbon footprints for understanding environmental impact.
Annika Lantz-Andersson, Geraldine Fauville, Emma Edstrand, Roger Säljö
Designs for Experimentation and Inquiry: Approaching Learning and Knowing in Digital Transformation, New York, Routledge, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

A “situated ethics” for researching teacher professionals’ emerging Facebook group discussions
Annika Bergviken Rensfeldt, Thomas Hillman, Annika Lantz-Andersson, Mona Lundin, Louise Peterson
Designs for Experimentation and Inquiry: Approaching Learning and Knowing in Digital Transformation, New York, Routledge, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Twenty years of online teacher communities: A systematic review of formally-organized and informally-developed professional learning groups
Annika Lantz-Andersson, Mona Lundin, Neil Selwyn
Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies, Forskningsöversiktsartikel 2018
Forskningsöversiktsartikel

Visar 1 - 10 av 72

2019

Developing a model for teacher professional digital competence
Annika Lantz-Andersson, Mona Lundin, Ewa Skantz Åberg, Pia Williams
The 18th Biennial EARLI Conference, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Lärares samarbete i sociala mediegrupper.
Annika Lantz-Andersson, Mona Lundin
Digital kompetens för lärare, Malmö, Gleerups, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Concepts, materiality and emerging cognitive habits: The case of calculating carbon footprints for understanding environmental impact.
Annika Lantz-Andersson, Geraldine Fauville, Emma Edstrand, Roger Säljö
Designs for Experimentation and Inquiry: Approaching Learning and Knowing in Digital Transformation, New York, Routledge, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

A “situated ethics” for researching teacher professionals’ emerging Facebook group discussions
Annika Bergviken Rensfeldt, Thomas Hillman, Annika Lantz-Andersson, Mona Lundin, Louise Peterson
Designs for Experimentation and Inquiry: Approaching Learning and Knowing in Digital Transformation, New York, Routledge, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

2018

Twenty years of online teacher communities: A systematic review of formally-organized and informally-developed professional learning groups
Annika Lantz-Andersson, Mona Lundin, Neil Selwyn
Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies, Forskningsöversiktsartikel 2018
Forskningsöversiktsartikel

Visar 1 - 10 av 72

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?