Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Oskar Lindwall

Universitetslektor

Oskar Lindwall
Universitetslektor , Viceprefekt
Akademisk grad: Docent,
oskar.lindwall@gu.se
031-786 2038
0766-182038

Rumsnummer: B1 161
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Oskar Lindwall

Forskningsintressen
Med en bakgrund i kognitionsvetenskap, kommunikationsvetenskap och pedagogik har jag ett intresse för frågor kring social ordning och kunskapsutveckling. Intresset har tagit flera olika uttryck, men har de senare åren allt mer präglats av en etnometodologisk ansats och videobaserade studier av högre utbildning. Bland annat har jag studerat studerat kritik i arkitektutbildning, slöjdlärarutbildning, fysikundervisning i lärar- och ingenjörsutbildningar och tandläkarutbildning. Parallellt med de empiriska studierna har jag ett intresse för metodologiska frågor kring användningen av video inom utbildningsvetenskap. Detta intresse har jag bland annat arbetat med som ansvarig för LinCS videolabb och som koordinator för NAIL (nätverket för analys av interaktion och lärande).

Undervisningsintressen
Jag föreläser på kurser på grund, avancerad och forskarutbildningsnivå kring frågor om lärande och IT, social interaktion, högre utbildning och kvalitativ metod. De senaste åren har jag ansvarat för forskarutbildningskurser om användningen av video i utbildningsvetenskap.

Nyckelord
Etnometodologi, konversationsanalys, högre utbildning, social interaktion

Senaste publikationer

Moving Forward: In Search of Synergy Across Diverse Views on the Role of Physical Movement in Design for STEM Education
Dor Abrahamson, Alejandro Andrade, Arthur Bakker, Mitchel Nathan, Candace Walkington et al.
Rethinking Learning in the Digital Age: Making the Learning Sciences Count, 13th International Conference of the Learning Sciences (ICLS) 2018, Volume 2, International Society of the Learning Sciences., Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Exploring the endogenous pedagogies of competent worlds.
Oskar Lindwall, Jonas Ivarsson, Gustav Lymer, Mikaela Åberg
Co-operative Engagements in Intertwined Semiosis: Essays in Honour of Charles Goodwin, Tartu, University of Tartu Press, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Online instructional videos and the demonstration and acquisition of practical skills.
Oskar Lindwall, Bryn Evans, Barry Brown, Thomas Hillman
IIEMCA Biennial conference in Columbus, Ohio, USA JULY 10-13, 2017., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

“Are you asking me or are you telling me”: Challenges, evidence and knowledge.
Oskar Lindwall
IIEMCA Biennial conference in Columbus, Ohio, USA JULY 10-13, 2017., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Intersubjectivity in hypnotic interaction
Erling Fjeldstad, Oskar Lindwall, Jonas Ivarsson
Intersubjectivity in Action. 11th – 13th May 2017, University of Helsinki, Finland, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The recognizability and consequentiality of mistakes: Some notes on the article by Klemp et al.
Oskar Lindwall, Bryn Evans, Claes Reit
Éducation et didactique, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Experiences, appearances, and interprofessional training: The instructional use of video in post-simulation debriefings
Elin Johansson, Oskar Lindwall, Hans Rystedt
International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Epistemic status and the recognizability of social actions
Oskar Lindwall, Gustav Lymer, Jonas Ivarsson
Discourse Studies, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 66

2018

Moving Forward: In Search of Synergy Across Diverse Views on the Role of Physical Movement in Design for STEM Education
Dor Abrahamson, Alejandro Andrade, Arthur Bakker, Mitchel Nathan, Candace Walkington et al.
Rethinking Learning in the Digital Age: Making the Learning Sciences Count, 13th International Conference of the Learning Sciences (ICLS) 2018, Volume 2, International Society of the Learning Sciences., Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Exploring the endogenous pedagogies of competent worlds.
Oskar Lindwall, Jonas Ivarsson, Gustav Lymer, Mikaela Åberg
Co-operative Engagements in Intertwined Semiosis: Essays in Honour of Charles Goodwin, Tartu, University of Tartu Press, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

2017

Online instructional videos and the demonstration and acquisition of practical skills.
Oskar Lindwall, Bryn Evans, Barry Brown, Thomas Hillman
IIEMCA Biennial conference in Columbus, Ohio, USA JULY 10-13, 2017., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

“Are you asking me or are you telling me”: Challenges, evidence and knowledge.
Oskar Lindwall
IIEMCA Biennial conference in Columbus, Ohio, USA JULY 10-13, 2017., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Intersubjectivity in hypnotic interaction
Erling Fjeldstad, Oskar Lindwall, Jonas Ivarsson
Intersubjectivity in Action. 11th – 13th May 2017, University of Helsinki, Finland, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The recognizability and consequentiality of mistakes: Some notes on the article by Klemp et al.
Oskar Lindwall, Bryn Evans, Claes Reit
Éducation et didactique, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Experiences, appearances, and interprofessional training: The instructional use of video in post-simulation debriefings
Elin Johansson, Oskar Lindwall, Hans Rystedt
International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2016

Epistemic status and the recognizability of social actions
Oskar Lindwall, Gustav Lymer, Jonas Ivarsson
Discourse Studies, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 66

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?