Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Jonna Larsson

Universitetslektor

Jonna Larsson
Universitetslektor
Akademisk grad: Doktor,
jonna.larsson@ped.gu.se
031-786 2312
0766-182312

Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 5 , 41120 Göteborg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Jonna Larsson

Jag har en doktorsexamen i Barn och ungdomsvetenskap och forskar med fokus på barns möjligheter till lärande om/i naturvetenskap med ett särskilt fokus på fysikaliska fenomen. Min utbildningsbakgrund är en förskollärarutbildning, en fil.kand. i Pedagogik med inriktning mot förskola och fritidshem [PEF] en Mastersexamen inom mastersprogramet European Master in Early Childhood [EMEC] samt en licentiatexamen.


Min forskning tar utgångspunkt i förskolans kontext och har ett naturvetenskapligt fokus där fysikaliska fenomen är centralt. Genom att synliggöra barns möten med fysikaliska fenomen och att beskriva vad det är som sker i dessa möten analyseras och diskuteras vilka möjligheter till lärande inom kunskapsområdet fysik som finns i förskolan. Av vikt för studien är förskoledidaktiska aspekter kring lärande och lek. Som del av forskningsmiljön vid Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande vid Göteborgs Universitet tillika KAM gruppen Early Childhood Education utgör begrepp som lärande, interaktion, policy och kvalitet viktiga aspekter.


Jag ingår i följande nätverk:
- Nationellt nätverk för naturvetenskap i förskolan
- Barn upptäcker naturvetenskap och teknik [BUNT/Science kids]
- Alumniverksamheten kring ”Forskarskolan Barndom, Lärande och Ämnesdidaktik” [FöFoBa, FoBa samt FoBaSM]
 

Senaste publikationer

Quality evaluations with Environment Rating Scales-3 in Denmark and Sweden: Preschool teacher competence – a key quality aspect in teaching
Pia Williams, Elisabeth Mellgren, Sonja Sheridan, Jonna Larsson
NERA conference Uppsala, Sweden, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Grasping the essence of a science activity by using a Model of pedagogical reasoning and action
Jonna Larsson
Education 3-13: International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Reflections on item 22 in ECERS-3 #11;#11;according to the cultural heritage of #11;#11;natural science in Swedish preschools
Jonna Larsson
Presentation at the 20th International ECERS Meeting,#11;Aalborg, Denmark 23rd - 25th May 2018., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Williams, P., Larsson, J., & Veraksa, A. (2018). Preschool children's collaboration and learning together.
Alexander Veraksa, Jonna Larsson, Pia Williams
N. Veraksa & S. Sheridan (eds.). Vygotsky´s theory in Pre-School Education and Early Childhood Research. Russian and Western values. , London, Routledge, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Providing preschool science education of high quality – an example from Sweden.
Jonna Larsson
Presented at the VI Early Childhood Care and Education Conference at Lomonosov Moscow State University, 10-13 of May, 2017. , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Science within the ECERS-3 scale: An assessment based on topical research on science conducted in Swedish preschools.
Jonna Larsson
Paper presented at 45th Nordic Educational Research Association (NERA) conference in Copenhagen, Denmark, 23-25 March 2017. , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Science as a learning area in children’s everyday preschool context.
Jonna Larsson
An Leanbh Óg: The OMEP Ireland Journal of Early Childhood Studies, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Ljud som fysikaliskt fenomen med de yngsta
Jonna Larsson
I I. Pramling Samuelsson & A. Jonsson (Red). Förskolans yngsta barn ­ perspektiv på omsorg, lärande och lek., Stockholm, Liber, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Early Childhood Education for Sustainable Development in Sweden
Anne Kultti, Jonna Larsson, Eva Ärlemalm-Hagsér, Ingrid Pramling Samuelsson
In J. Siraj-Blatchford, C. Mogharreban & E. Park (Eds.), International research on Education for Sustainable Development in Early Childhood, Switzerland, Springer, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

Emergent science in preschool. The case of floating and sinking
Jonna Larsson
International Research in Early Childhood Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 29

2019

Quality evaluations with Environment Rating Scales-3 in Denmark and Sweden: Preschool teacher competence – a key quality aspect in teaching
Pia Williams, Elisabeth Mellgren, Sonja Sheridan, Jonna Larsson
NERA conference Uppsala, Sweden, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2018

Grasping the essence of a science activity by using a Model of pedagogical reasoning and action
Jonna Larsson
Education 3-13: International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Reflections on item 22 in ECERS-3 #11;#11;according to the cultural heritage of #11;#11;natural science in Swedish preschools
Jonna Larsson
Presentation at the 20th International ECERS Meeting,#11;Aalborg, Denmark 23rd - 25th May 2018., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Williams, P., Larsson, J., & Veraksa, A. (2018). Preschool children's collaboration and learning together.
Alexander Veraksa, Jonna Larsson, Pia Williams
N. Veraksa & S. Sheridan (eds.). Vygotsky´s theory in Pre-School Education and Early Childhood Research. Russian and Western values. , London, Routledge, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

2017

Providing preschool science education of high quality – an example from Sweden.
Jonna Larsson
Presented at the VI Early Childhood Care and Education Conference at Lomonosov Moscow State University, 10-13 of May, 2017. , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Science within the ECERS-3 scale: An assessment based on topical research on science conducted in Swedish preschools.
Jonna Larsson
Paper presented at 45th Nordic Educational Research Association (NERA) conference in Copenhagen, Denmark, 23-25 March 2017. , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Science as a learning area in children’s everyday preschool context.
Jonna Larsson
An Leanbh Óg: The OMEP Ireland Journal of Early Childhood Studies, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Ljud som fysikaliskt fenomen med de yngsta
Jonna Larsson
I I. Pramling Samuelsson & A. Jonsson (Red). Förskolans yngsta barn ­ perspektiv på omsorg, lärande och lek., Stockholm, Liber, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

2016

Early Childhood Education for Sustainable Development in Sweden
Anne Kultti, Jonna Larsson, Eva Ärlemalm-Hagsér, Ingrid Pramling Samuelsson
In J. Siraj-Blatchford, C. Mogharreban & E. Park (Eds.), International research on Education for Sustainable Development in Early Childhood, Switzerland, Springer, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

Emergent science in preschool. The case of floating and sinking
Jonna Larsson
International Research in Early Childhood Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 29

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?