Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Jonna Larsson

Universitetslektor

Jonna Larsson
Universitetslektor
Akademisk grad: Doktor,
jonna.larsson@ped.gu.se
031-786 2312
0766-182312

Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 5 , 41120 Göteborg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Jonna Larsson

Jag har en doktorsexamen i Barn och ungdomsvetenskap och forskar med fokus på barns möjligheter till lärande om/i naturvetenskap med ett särskilt fokus på fysikaliska fenomen. Min utbildningsbakgrund är en förskollärarutbildning, en fil.kand. i Pedagogik med inriktning mot förskola och fritidshem [PEF] en Mastersexamen inom mastersprogramet European Master in Early Childhood [EMEC] samt en licentiatexamen.


Min forskning tar utgångspunkt i förskolans kontext och har ett naturvetenskapligt fokus där fysikaliska fenomen är centralt. Genom att synliggöra barns möten med fysikaliska fenomen och att beskriva vad det är som sker i dessa möten analyseras och diskuteras vilka möjligheter till lärande inom kunskapsområdet fysik som finns i förskolan. Av vikt för studien är förskoledidaktiska aspekter kring lärande och lek. Som del av forskningsmiljön vid Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande vid Göteborgs Universitet tillika KAM gruppen Early Childhood Education utgör begrepp som lärande, interaktion, policy och kvalitet viktiga aspekter.


Jag ingår i följande nätverk:
- Nationellt nätverk för naturvetenskap i förskolan
- Barn upptäcker naturvetenskap och teknik [BUNT/Science kids]
- Alumniverksamheten kring ”Forskarskolan Barndom, Lärande och Ämnesdidaktik” [FöFoBa, FoBa samt FoBaSM]
 

Senaste publikationer

The challenge of conducting ethical research in preschool
Jonna Larsson, Pia Williams, Ann Zetterqvist
Early Child Development and Care, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

En hållbar förskola– lokala och globala framtidsperspektiv
Jonna Larsson, Ingrid Pramling Samuelsson
Konferens; Forskning Pågår!, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Foregrounding Science in Early Childhood Education and Care
Jonna Larsson
https://ececthenordicway.no/, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

How preschool teacher students create meaning about teaching for sustainability in preschool
Jonna Larsson, Eva Ärlemalm-Hagsér
EECERA conference, 20-23 aug 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Quality evaluations with Environment Rating Scales-3 in Denmark and Sweden: Preschool teacher competence – a key quality aspect in teaching
Pia Williams, Elisabeth Mellgren, Sonja Sheridan, Jonna Larsson
NERA conference Uppsala, Sweden, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Grasping the essence of a science activity by using a Model of pedagogical reasoning and action
Jonna Larsson
Education 3-13: International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 37

2019

The challenge of conducting ethical research in preschool
Jonna Larsson, Pia Williams, Ann Zetterqvist
Early Child Development and Care, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

En hållbar förskola– lokala och globala framtidsperspektiv
Jonna Larsson, Ingrid Pramling Samuelsson
Konferens; Forskning Pågår!, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Foregrounding Science in Early Childhood Education and Care
Jonna Larsson
https://ececthenordicway.no/, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

How preschool teacher students create meaning about teaching for sustainability in preschool
Jonna Larsson, Eva Ärlemalm-Hagsér
EECERA conference, 20-23 aug 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Quality evaluations with Environment Rating Scales-3 in Denmark and Sweden: Preschool teacher competence – a key quality aspect in teaching
Pia Williams, Elisabeth Mellgren, Sonja Sheridan, Jonna Larsson
NERA conference Uppsala, Sweden, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2018

Grasping the essence of a science activity by using a Model of pedagogical reasoning and action
Jonna Larsson
Education 3-13: International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 37

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?