Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Johannes Lunneblad

Professor

Johannes Lunneblad
Professor
Mångkulturell. Interkulturella. Utbildning
Akademisk grad: Docent,
johannes.lunneblad@ped.gu.se
031-786 2058

Rumsnummer: Pedagogen A Utsikten Plan 2
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Johannes Lunneblad

Forskningsintressen
Mitt forskningsintresse berör förskolans och skolans uppdrag i relation till vad som i vardagligt tal brukar benämnas som det mångkulturella samhället. Jag disputerade 2006 med avhandlingen "Förskolan och mångfalden - en etnografisk studie på en förskola i ett multietniskt område". Efter det har jag deltagit i både internationella och nationella forskningsprojekt kring lärandeprocesser och ungdomskulturer i skola och i multietniska förorter.

Undervisningsintressen
Jag föreläser i olika kurser, både på grund och avancerad nivå, om lärande, kultur, språk och identitet samt inom metodkurser med fokus på etnografi.

Nyckelord
Cultural studies, ideologi, kultur, språk, identitet och etnografi

Senaste publikationer

The value of socially disadvantaged neighbourhoods. A study of a school-community partnership
Johannes Lunneblad
Sociologisk Forskning, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

A study of Swedish preschool directors’ perspectives on leadership and organization
Johannes Lunneblad, Susanne Garvis
Early Child Development and Care, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Policing the school: In between dialogues and crime reports
Johannes Lunneblad, Thomas Johansson
Power and Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

“Vi kan ju inte polisanmäla allt som händer i skolan” – Skolan, lagen, våldet och dialogen
Johannes Lunneblad, Thomas Johansson
Nordic Studies in Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

RESEARCH METHODOLOGIES FOR A CULTURALLY DIVERSE EDUCATIONAL CONTEXT
Heidi Layne, Johannes Lunneblad, Katarzyna Woznicka, Anette Hellman
Learning Spaces for Inclusion and Social Justice: Success Stories from Four Nordic Countries , Newcastle upon Tyne, United Kingdom, Cambridge Scholars Publishing, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

ENHANCING THE PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF TEACHERS IN THREE NORDIC COUNTRIES: DRAWING LESSONS FROM RESEARCH FINDINGS IN SPINOFF ACTIVITIES.
THOR-ANDRE SKREFSRUD,, Anette Hellman, Johannes Lunneblad, Hanna RAGNARSDÓTTIR
Learning Spaces for Inclusion and Social Justice: Success Stories from Four Nordic Countries, Newcastle upon Tyne, United Kingdom, Cambridge Scholars Publishing, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Interkulturalitetens dilemma. Interkulturella perspektiv som medvetenhet eller situationsbunden förhandling?
Nils Hammarén, Johannes Lunneblad
Nejadmehr, R. (red.) Interkulturell dialog: teori och praktik. Forskningsrådet för interkulturell dialog., NordienT, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Visar 1 - 10 av 87

2019

The value of socially disadvantaged neighbourhoods. A study of a school-community partnership
Johannes Lunneblad
Sociologisk Forskning, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

A study of Swedish preschool directors’ perspectives on leadership and organization
Johannes Lunneblad, Susanne Garvis
Early Child Development and Care, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Policing the school: In between dialogues and crime reports
Johannes Lunneblad, Thomas Johansson
Power and Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

“Vi kan ju inte polisanmäla allt som händer i skolan” – Skolan, lagen, våldet och dialogen
Johannes Lunneblad, Thomas Johansson
Nordic Studies in Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2018

RESEARCH METHODOLOGIES FOR A CULTURALLY DIVERSE EDUCATIONAL CONTEXT
Heidi Layne, Johannes Lunneblad, Katarzyna Woznicka, Anette Hellman
Learning Spaces for Inclusion and Social Justice: Success Stories from Four Nordic Countries , Newcastle upon Tyne, United Kingdom, Cambridge Scholars Publishing, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

ENHANCING THE PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF TEACHERS IN THREE NORDIC COUNTRIES: DRAWING LESSONS FROM RESEARCH FINDINGS IN SPINOFF ACTIVITIES.
THOR-ANDRE SKREFSRUD,, Anette Hellman, Johannes Lunneblad, Hanna RAGNARSDÓTTIR
Learning Spaces for Inclusion and Social Justice: Success Stories from Four Nordic Countries, Newcastle upon Tyne, United Kingdom, Cambridge Scholars Publishing, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Interkulturalitetens dilemma. Interkulturella perspektiv som medvetenhet eller situationsbunden förhandling?
Nils Hammarén, Johannes Lunneblad
Nejadmehr, R. (red.) Interkulturell dialog: teori och praktik. Forskningsrådet för interkulturell dialog., NordienT, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Visar 1 - 10 av 87

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?