Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Åsa Mäkitalo

Professor

Åsa Mäkitalo
Professor
Docent. Institutionaliserade former av kommunikation - dess organiserande, socialiserande och kunskapsproducerande dimensioner
asa.makitalo@ped.gu.se
031-786 2357
0707-157405

Rumsnummer: Pedagogen B Åsikten
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 405 30 Göteborg

Om Åsa Mäkitalo

Åsa Mäkitalo är professor i pedagogik och har sedan 2006 varit en av forskningsledarna inom Linnémiljön LinCS. Från 2010-2015 koordinerade hon Styrkeområdet Lärande vid Göteborgs universitet och etablerade The University of Gothenburg LETStudio. LETStudio engagerar ett tretttiotal forskare, doktorander och professionella i tvärvetenskapliga samarbeten med intressen för hur kunskaper organiseras och transformeras i samhället.

Forskningsintressen
Mäkitalos egen forskning är teoretiskt grundad i en sociokulturell och dialogisk idétradition och omfattar ett intresse för hur människor utvecklar kunnande - hur de tar till sig, kollektivt upprätthåller och genererar kunskaper och förhållningssätt - inom ramen för olika organisationer och institutioner i samhället. Hennes intressen omfattar också de aktiviteter som samhället arrangerar för att integrera och aktivera individer eller grupper i en normativt prefererad samhällsgemenskap.

Hennes empiriska arbete sträcker sig från studier i skolan till högre utbildning och arbetslivet och kan sammanfattas enligt följande:

• Teknikskiften och omvandling av professionell kompetens
• Social organisering av lärande och kunskap
• Institutionella dokumentationsformer och minnespraktiker
• Socialt, moraliskt och kognitivt ansvar i interaktion
• Former av deltagande och samproduktion av kunskap
 

Undervisningsintressen
Sociokulturell och dialogisk teoribildning, Kommunikation och organisation, IT och lärande, Metod och analysfrågor i utbildningsvetenskap.

Nyckelord
kommunikation, organisation, institutionalisering, kategorisering som verksamhet, kunskapsutveckling, lärande

Senaste publikationer

Using collective intelligence to identify barriers to teaching 12–19 year olds about the ocean in Europe
Geraldine Fauville, Patricia McHugh, Christine Domegan, Åsa Mäkitalo, Lene Friis Møller et al.
Marine Policy, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Epilogue: Memory practices writ large and small.
Per Linell, Åsa Mäkitalo
Å. Mäkitalo., P. Linell & R. Säljö (Eds.), Memory practices and learning – interactional, institutional and sociocultural perspectives., Charlotte, NC, Information Age Publishing, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Struggling with powerful conceptual reifications: cognitive socialization when learning to reason as an economist.
Åsa Mäkitalo, Roger Säljö
Å. Mäkitalo., P. Linell & R. Säljö (Eds.), Memory practices and learning – interactional, institutional and sociocultural perspectives., Charlotte, NC, Information Age Publishing, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Integration work as a situated communicative practice: Assuming, establishing and modifying cultural differences
Linnea Åberg, Åsa Mäkitalo
Learning, Culture and Social Interaction, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 115

2018

Using collective intelligence to identify barriers to teaching 12–19 year olds about the ocean in Europe
Geraldine Fauville, Patricia McHugh, Christine Domegan, Åsa Mäkitalo, Lene Friis Møller et al.
Marine Policy, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2017

Epilogue: Memory practices writ large and small.
Per Linell, Åsa Mäkitalo
Å. Mäkitalo., P. Linell & R. Säljö (Eds.), Memory practices and learning – interactional, institutional and sociocultural perspectives., Charlotte, NC, Information Age Publishing, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Struggling with powerful conceptual reifications: cognitive socialization when learning to reason as an economist.
Åsa Mäkitalo, Roger Säljö
Å. Mäkitalo., P. Linell & R. Säljö (Eds.), Memory practices and learning – interactional, institutional and sociocultural perspectives., Charlotte, NC, Information Age Publishing, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Integration work as a situated communicative practice: Assuming, establishing and modifying cultural differences
Linnea Åberg, Åsa Mäkitalo
Learning, Culture and Social Interaction, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 115

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?