Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Elisabeth Mellgren

Universitetslektor

Elisabeth Mellgren
Universitetslektor
Akademisk grad: Doktor,
elisabeth.mellgren@ped.gu.se
031-786 2197
0733-113991

Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Elisabeth Mellgren

Forskningsintressen
Mitt forskningsintresse är barns tidiga skriftspråksärande och övergång/samarbete mellan förskola/förskoleklass/fritidshem och de tidiga skolåren i grundskolan samt professionell utveckling och didaktik inom detta område.

Jag är förskollärare (legitimerad) sedan 1976, och jag har arbetat som förskollärare inom förskola, förskoleklass och fritidshem samt övergripande i en kommun utvecklingsarbeten och utredningsuppdrag. Fil Lic. år 2000E, En studie om barns skrivlärande. Disputerade år 2005 på avhandlingen. Barn skriftspråkande – att bli en skrivande och läsande person.
 

Projekt och uppdrag som jag har medverkar i:
 - EU-projekt Lifelong Learning Programme 2008 -2010 - Early Years Transition Programme (www.EASE.EU.com) en internationell studie kring övergång förskola/skola inom ramen för ett EU-program Leonardo da Vinci- Multilateral Projects Transfer of Innovation.

- VR-projekt - Barns tidiga lärande under ledning av professor Sonja Sheridan, professor Eva Johansson och professor Ingrid Pramling Samuelsson.

-Utvärderingsprojekt: Kvalitet i förskolan – en utvärdering av en fortbildningssatsning som genomfördes i regi av fackförbunden Kommunal och Lärarförbundet.

- AKO-barn: Samverkan med Massey University, Palmerston North Nya Zeeland – samverkan inom grundutbildningen 2009- 2012.

-Joint mobility and Global Leadership EU-mobilitetsprojekt 2012-2014.

- Levande Läsning ett samverkansprojekt med Varbergs kommun, Varbergs Sparbanksstiftelse och Göteborgs universitet 2014-2019. 

- Utbildningsdepartementet: Inbjuden som föreläsare 2012-11-14.

Jag ingår i KAM-gruppens ECE - en komplett akademisk miljö på institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande inom området förskolepedagogik, Early Childhood Education och i två nationella forskningsnätverk: Nätverket för Literacyforskning och Nätverket för barnpedagogisk forskning.
 

Undervisningsintressen
Jag har haft ledningsuppdrag inom utbildningen vid Göteborgs universitet på institutionen för pedagogik och didaktik (IPD - 2009-04-01. 2010-06-30) och efter en omorganisation vid utbildningsvetenskapliga fakulteten 1 juli 2010 vid institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL). Omfattningen under perioden har varierat mellan 70-100% av min tjänst:

- Studierektor 2009-04-01- 2014 12 31
- Programledare för förskollärarprogrammet 2011-07-01-2012 12 31
- Viceprefekt med ansvar för utbildning på grund och avancerad nivå samt samverkan & Utbildningsansvarig vid IPKL 2013-01-01 – 2015 12 31.

Jag har deltagit i ledarskapsutvecklingsprogram vid Göteborgs universitet.

Jag deltar i ledningen av ett projekt med fasta övningsförskoleområden inom förskollärarprogrammet vid Göteborgs universitet 2014-2019, det av Utbildningsdepartementet finansierade projekt för att utveckla verksamhetsförlagd utbildning (VFU) inom Lärarutbildningen med särskilda Övningsskolor och övningsförskolor.
Sedan 2006 har jag utvecklat och genomfört kurser inom området förskolepedagogik/barns språk och kommunikation och skriftspråkslärande på grund- och avancerad nivå och inom lärargrundutbildning och uppdragsutbildningen. Inom ramen för min undervisning medverkar jag som handledare i examensarbeten på grund-, magister och master nivå. Jag har genomfört högskolepedagogisk utbildning motsvarande 25hp som anordnas av enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL) vid Göteborgs universitet.
Jag har uppdrag som handledare inom forskarutbildningen för F.D. Maria Magnusson som disputerade 2012 och doktorand Kristina Melker inom forskarskolan ForFa, som startade under 2014. http://ipkl.gu.se/utbildning/forskarutbildning/forskarskolor/forfa
 

Nyckelord
Barn, barns perspektiv, de tidiga skolåren, didaktik, early childhood literacy, emergent literacy, förskola, förskoleklass, interaktion, kommunikation, litteracitet, lärande, lärandemiljö, läsa, multimodalitet, pedagogik, skriftspråk, skriva, textmiljö, undervisning, uppföljning, utvidgat språk- och textbegreppet, utvärdering.
 

Senaste publikationer

Förskolans undervisning – att integrera lek, lärande och omsorg
Pia Williams, Elisabeth Mellgren
Paper presenterat vid Norsk barnehageforskningskonferanse, Stavanger 15-17/10 2019 , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Rapport: Läsvanor i förskolan – en enkätundersökning i Varbergs kommun
Elisabeth Mellgren, Margaretha Bengtsson
Förskole- och grundskolenämnden, Varbergs kommun Dnr, Göteborg/Varberg, Övrigt 2019
Övrigt

Upprepad enskild läsning i förskolan - samspel mellan förskollärare, barn och bilderbok
Sara Eliasson, Elisabeth Mellgren
Att möta barns sociala språkmiljö i förskolan. Maria Magnusson, Martina Norling (red), Stockholm, Liber AB, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Den samtida textmiljön
Elisabeth Mellgren, Ria Heilä Ylikallio, Sofia Jusslin, Maria Magnusson, Ann-Katrin Svensson
Att möta barns sociala språkmiljö i förskolan. Maria Magnusson, Martina Norling (red), Stockholm, Liber AB, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Upptäckande skrivning – metaspråkliga samtal och arbete med upptäckande skrivande i förskolan
Hilde Hofslundsengen, Maria Magnusson, Elisabeth Mellgren, Ria Heilä Ylikallio, Bente E. Hagtvet
Att möta barns sociala språkmiljö i förskolan. Maria Magnusson, Martina Norling (red), Stockholm, Liber AB, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Barns tidlige skrivning - Nordiske perspektiver. En kunnskapsöversikt
Bente E. Hagtvet, Hilde Hofslundsengen, Elisabeth Mellgren
Genom texter och världar Svenska och litteratur med didaktisk inriktning - festskrift till Ria Heliä-Yllikallio. Höglund, H., Jusslin, S., Ståhl, M., Westerlund, A. (red.), Åbo, Finland, Åbo Akademis förlag, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Use of Capital and Lower Case Letters in Preschool – perspectives from Australasia and Sweden
Valerie Margrain, Elisabeth Mellgren
NERA, 6-8 March, Uppsala, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Quality evaluations with Environment Rating Scales-3 in Denmark and Sweden: Preschool teacher competence – a key quality aspect in teaching
Pia Williams, Elisabeth Mellgren, Sonja Sheridan, Jonna Larsson
NERA conference Uppsala, Sweden, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Intercultural Literacy: Teacher educators engaging with international and comparative early literacy learning
Gwen Gilmore, Valerie Margrain, Elisabeth Mellgren
Intercultural Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 57

2019

Förskolans undervisning – att integrera lek, lärande och omsorg
Pia Williams, Elisabeth Mellgren
Paper presenterat vid Norsk barnehageforskningskonferanse, Stavanger 15-17/10 2019 , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Rapport: Läsvanor i förskolan – en enkätundersökning i Varbergs kommun
Elisabeth Mellgren, Margaretha Bengtsson
Förskole- och grundskolenämnden, Varbergs kommun Dnr, Göteborg/Varberg, Övrigt 2019
Övrigt

Upprepad enskild läsning i förskolan - samspel mellan förskollärare, barn och bilderbok
Sara Eliasson, Elisabeth Mellgren
Att möta barns sociala språkmiljö i förskolan. Maria Magnusson, Martina Norling (red), Stockholm, Liber AB, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Den samtida textmiljön
Elisabeth Mellgren, Ria Heilä Ylikallio, Sofia Jusslin, Maria Magnusson, Ann-Katrin Svensson
Att möta barns sociala språkmiljö i förskolan. Maria Magnusson, Martina Norling (red), Stockholm, Liber AB, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Upptäckande skrivning – metaspråkliga samtal och arbete med upptäckande skrivande i förskolan
Hilde Hofslundsengen, Maria Magnusson, Elisabeth Mellgren, Ria Heilä Ylikallio, Bente E. Hagtvet
Att möta barns sociala språkmiljö i förskolan. Maria Magnusson, Martina Norling (red), Stockholm, Liber AB, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Barns tidlige skrivning - Nordiske perspektiver. En kunnskapsöversikt
Bente E. Hagtvet, Hilde Hofslundsengen, Elisabeth Mellgren
Genom texter och världar Svenska och litteratur med didaktisk inriktning - festskrift till Ria Heliä-Yllikallio. Höglund, H., Jusslin, S., Ståhl, M., Westerlund, A. (red.), Åbo, Finland, Åbo Akademis förlag, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Use of Capital and Lower Case Letters in Preschool – perspectives from Australasia and Sweden
Valerie Margrain, Elisabeth Mellgren
NERA, 6-8 March, Uppsala, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Quality evaluations with Environment Rating Scales-3 in Denmark and Sweden: Preschool teacher competence – a key quality aspect in teaching
Pia Williams, Elisabeth Mellgren, Sonja Sheridan, Jonna Larsson
NERA conference Uppsala, Sweden, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2018

Intercultural Literacy: Teacher educators engaging with international and comparative early literacy learning
Gwen Gilmore, Valerie Margrain, Elisabeth Mellgren
Intercultural Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 57

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?