Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Ylva Odenbring

Universitetslektor

Ylva Odenbring
Universitetslektor
Akademisk grad: Docent,
ylva.odenbring@gu.se
031-786 2840

Rumsnummer: Pedagogen B Åsikten-157
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391

Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 405 30 Göteborg

Om Ylva Odenbring

Ylva Odenbring, fil.dr. och docent i pedagogik

Med fokus på jämställdhet och jämlikhet i utbildning

Forskningsintressen
Mina forskningsintressen rör frågor relaterade till utbildning och social välfärd. Jag studerar framför allt frågor kring genus/kön och social bakgrund inom olika skolformer (förskola, förskoleklass och skola). Därtill omfattas min forskning av studier av barns och ungas vardagsliv. Metodologiskt omfattas min forskning huvudsakligen av etnografiska studier och intervjustudier. Jag har bred och mångårig erfarenhet av att ingå i nationella forskningsprojekt, både som forskningsledare och som medverkande forskare. Dessutom har jag mångårig erfarenhet av att medverka i såväl internationella forskningsprojekt som forskningsnätverk.

Externt finansierade forskningsprojekt
För närvarande är jag vetenskaplig ledare för två externt finansierade forskningsprojekt. I det treåriga forskningsprojektet Ungdomar, utsatthet och skola. Elevperspektiv på våld, trakasserier och kränkningar (2018-2020) riktas intresset mot att studera hur elever i grundskolan beskriver och erfar situationer då fysiskt och psykiskt våld förekommer i skolmiljön. Särskilt fokus i projektet är betydelsen av kön/genus, samt hur andra sociala strukturer interagerar med kön/genus, när det handlar om elevers erfarenheter av våldsamma situationer i skolan. Projektet finansieras av Forte.

I forskningsprojektet Ungdomar, våld och utsatthet: en studie av elevers erfarenheter av trakasserier och kränkningar i skolan (2017-2020) är syftet att bidra med kunskap om elevers strategier för att hantera situationer då de utsatts för våld eller när andra elever utsatts för olika former av våld samt vilka strategier de använder för att få stöd i dylika situationer. Projektet är finansierat av Brottsoffermyndigheten.

Nätverk
Jag ingår även i excellentcentret JustEd, Justice through Education (www.justed.org/about-2/) samt spin-off projektet GENTE, Nordic Research on Gender in Teacher Education (www.nordgente.org), båda finansierade av NordForsk.

Vetenskapliga uppdrag
Jag är en av ledamöterna i Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandes Forskningsråd. Därtill är jag koordinator för Gender and Education-nätverket i NERA (Nordic Educational Research Association).

Utgiven lärobok
Barns könade vardag. Om (o)jämställdhet i förskola, förskoleklass och skola

Länk till boken:
www.liber.se/Hogskola/Lararutbildning/Forskollararprogrammet/Etik-och-mangfald/Barns-konade-vardag/
Boken riktar sig både till lärare och studenter inom förskollärarutbildningen, grundlärarutbildningen med inriktning mot fritidshem samt grundlärarutbildningen samt till verksamma inom förskola, förskoleklass, fritidshem samt grundskolans tidigare år.

Senaste publikationer

Segregation and the lack of trust in the adult generation - Young people's views on violence and security in school
Thomas Johansson, Ylva Odenbring
NERA Oslo 8-10 mars, 2018, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Skolan, juridiken och brottsoffret: professionellas berättelser om arbetet med utsatta elever
Ylva Odenbring, Thomas Johansson, Johannes Lunneblad
Barn- och ungdomsvetenskap. Grundläggande perspektiv., Stockholm, Liber, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Barn av vår tid. Barns berättelser om sin reglerade vardag
Ylva Odenbring
Barn, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Children’s notions about inclusion, exclusion and diversity
Anette Hellman, Johannes Lunneblad, Ylva Odenbring
Diversity and Social Justice in Early Childhood Education: Nordic Perspectives , Newcastle upon Tyne, Cambridge Scholars Publishing, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Becoming a ‘real boy’: constructions of boyness in early childhood education
Anette Hellman, Ylva Odenbring
Marginalized Masculinities: Contexts, Continuities and Change, London, Routledge, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Visar 1 - 10 av 64

2018

Segregation and the lack of trust in the adult generation - Young people's views on violence and security in school
Thomas Johansson, Ylva Odenbring
NERA Oslo 8-10 mars, 2018, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Skolan, juridiken och brottsoffret: professionellas berättelser om arbetet med utsatta elever
Ylva Odenbring, Thomas Johansson, Johannes Lunneblad
Barn- och ungdomsvetenskap. Grundläggande perspektiv., Stockholm, Liber, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

2017

Barn av vår tid. Barns berättelser om sin reglerade vardag
Ylva Odenbring
Barn, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Children’s notions about inclusion, exclusion and diversity
Anette Hellman, Johannes Lunneblad, Ylva Odenbring
Diversity and Social Justice in Early Childhood Education: Nordic Perspectives , Newcastle upon Tyne, Cambridge Scholars Publishing, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Becoming a ‘real boy’: constructions of boyness in early childhood education
Anette Hellman, Ylva Odenbring
Marginalized Masculinities: Contexts, Continuities and Change, London, Routledge, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Visar 1 - 10 av 64

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?