Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Agneta Pihl

Doktorand

Agneta Pihl
Doktorand
agneta.pihl@gu.se

Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Agneta Pihl

Jag är doktorand i Barn och ungdomsvetenskap vid institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande. Sedan hösten 2018 är jag antagen till forskarskolan CUL.

I juni 2018 tog jag min filosofie licentiatexamen och jag fortsätter på den forskning jag då presenterade. Mitt forskningsintresse riktar sig mot förskolebarns deltagande i muntliga berättaraktiviteter. I mitt avhandlingsarbete studerar jag hur barn muntligen återberättar berättelser de fått höra av sina lärare. Utifrån ett sociokulturellt perspektiv undersöker jag hur barn förstår och ger uttryck för underliggande psykologi, vilket ofta är själva poängen med en berättelse. Studiens analytiska fokus riktas mot hur de använder termer som beskriver mentala tillstånd och onomatopoetiska (ljudhärmande) uttryck

 

Senaste publikationer

Scaffolding 5-year-old children in Japanese kindergarten collaboratively retelling a tale
Aiko Oshiro, Agneta Pihl, Louise Peterson, Niklas Pramling
International Journal of Early Years Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Children's re-storying as a responsive practice
Agneta Pihl, Louise Peterson, Niklas Pramling
Narratives in Early Childhood Education, London, Routledge, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Understanding the psychology of a trickster tale: 5-year-old Japanese kindergarten children collaboratively retelling a kitsune story
A. Oshiro, Agneta Pihl, Louise Peterson, Niklas Pramling
International Research in Early Childhood Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 4 av 4

2019

Scaffolding 5-year-old children in Japanese kindergarten collaboratively retelling a tale
Aiko Oshiro, Agneta Pihl, Louise Peterson, Niklas Pramling
International Journal of Early Years Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2018

2017

Children's re-storying as a responsive practice
Agneta Pihl, Louise Peterson, Niklas Pramling
Narratives in Early Childhood Education, London, Routledge, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Understanding the psychology of a trickster tale: 5-year-old Japanese kindergarten children collaboratively retelling a kitsune story
A. Oshiro, Agneta Pihl, Louise Peterson, Niklas Pramling
International Research in Early Childhood Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 4 av 4

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?