Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Ingrid Pramling Samuelsson

Seniorforskare

Ingrid Pramling Samuelsson
Seniorforskare
Akademisk grad: Doktor,
ingrid.pramling@ped.gu.se
031-786 2461

Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Ingrid Pramling Samuelsson

Forskningsintressen
Min forskarkarriär började i INOM-gruppen, där Ference Marton var ledare. Jag ägnade mig åt att omsätta den fenomenografiska forskningsansatsen i forskning om barn. Avhandlingen The Child’s Conception of Learning beskrev hur barn blir medvetna om sitt eget lärande. Detta ledde fram till ett intresse för metakognitiva frågor. Forskningsintresset kom sedan mer att inriktas på didaktiska frågor, dvs. hur man i förskolan kan bidra till barns lärande. Två projekt där man använde sig av en fenomenografiskt inspirerad pedagogik genomfördes (publ. i Att lära barn lära och Kunnandets grunder). Har också ägnat mig åt barns lärande kring litteratur, etik, matematik och IKT, samt de allra yngsta barnen i förskolan. Vidare ägnade mig åt att göra en meta-analys av all den empiriska forskning som gjorts i vår forskargrupp och teoretiskt utveckla grunden för en förskolepedagogik (publ. i Det lekande lärande barnet - i en utvecklingspedagogisk teori). Arbetar för närvarande med projektet: Kan lek och lärande integreras i en målstyrd praktik? samt två nystartade: Barns tidiga lärande, där vi skall följa barn från 2 års ålder i 40 förskolegrupper för att se på barns lärande i relation till kvalitetsfrågor och: Hur kan metakognitiva dialoger bidra till barns lärande om det för barnet okända - med fokus på musik, rörelse och drama.

Undervisningsintressen
Barns tidiga lärande och förskolans innehåll.

Nyckelord
Förskola, Barns lärande, Pedagogik för yngre åldrar, Läroplansfrågor, Förskola i ett internationellt perspektiv

Rapport från 2015:

Utvecklingen av barn- och förskolepedagogisk forskning inom utbildningsvetenskap vid Göteborgs universitet. En personlig berättelse.

Mer om Ingrid Pramling Samuelsson>>

Senaste publikationer

Förskollärares undervisningsstrategier - skriftspråkets funktion
Maria Magnusson, Ingrid Pramling Samuelsson
M. Norling & M. Magnusson, Att möta barns sociala språkmiljö i förskolan, Stockholm, Liber, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

En hållbar förskola– lokala och globala framtidsperspektiv
Jonna Larsson, Ingrid Pramling Samuelsson
Konferens; Forskning Pågår!, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Att tillägna sig skriftspråkliga verktyg genom att leka affär
Magnusson Maria, Ingrid Pramling Samuelsson
Forskning om undervisning och lärande. Tema: Lekresponsiv undervisning i förskolan, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Jan-Erik Johansson - en forskare som vill göra skillnad
Ingrid Pramling Samuelsson
Tidskrift for Nordisk Barnehageforskning/Nordic Early Childhood Education Research Journal, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

WASH from the START: Water, Sanitation and Hygiene Education in Preschool
Judith T Wagner, Ingrid Pramling Samuelsson
International Journal of Early Childhood, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Utbildning med grund i vetenskapen
Ingrid Pramling Samuelsson
Förskoletidningen, Artikel i övriga tidskrifter 2019
Artikel i övriga tidskrifter

Förskolan måste bli bättre på alla plan
Ingegerd Tallberg Broman, Sven Persson, Ann-Christine Vallberg Roth, Ingrid Pramling Samuelsson, Pia Williams et al.
Göteborgs-Posten, 19-04-29, Artikel i dagstidning 2019
Artikel i dagstidning

Visar 1 - 10 av 412

2019

Förskollärares undervisningsstrategier - skriftspråkets funktion
Maria Magnusson, Ingrid Pramling Samuelsson
M. Norling & M. Magnusson, Att möta barns sociala språkmiljö i förskolan, Stockholm, Liber, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

En hållbar förskola– lokala och globala framtidsperspektiv
Jonna Larsson, Ingrid Pramling Samuelsson
Konferens; Forskning Pågår!, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Att tillägna sig skriftspråkliga verktyg genom att leka affär
Magnusson Maria, Ingrid Pramling Samuelsson
Forskning om undervisning och lärande. Tema: Lekresponsiv undervisning i förskolan, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Jan-Erik Johansson - en forskare som vill göra skillnad
Ingrid Pramling Samuelsson
Tidskrift for Nordisk Barnehageforskning/Nordic Early Childhood Education Research Journal, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

WASH from the START: Water, Sanitation and Hygiene Education in Preschool
Judith T Wagner, Ingrid Pramling Samuelsson
International Journal of Early Childhood, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Utbildning med grund i vetenskapen
Ingrid Pramling Samuelsson
Förskoletidningen, Artikel i övriga tidskrifter 2019
Artikel i övriga tidskrifter

Förskolan måste bli bättre på alla plan
Ingegerd Tallberg Broman, Sven Persson, Ann-Christine Vallberg Roth, Ingrid Pramling Samuelsson, Pia Williams et al.
Göteborgs-Posten, 19-04-29, Artikel i dagstidning 2019
Artikel i dagstidning

Visar 1 - 10 av 412

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?