Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Ingrid Pramling Samuelsson

Seniorforskare

Ingrid Pramling Samuelsson
Seniorforskare
Akademisk grad: Doktor,
ingrid.pramling@ped.gu.se
031-786 2461

Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Ingrid Pramling Samuelsson

Forskningsintressen
Min forskarkarriär började i INOM-gruppen, där Ference Marton var ledare. Jag ägnade mig åt att omsätta den fenomenografiska forskningsansatsen i forskning om barn. Avhandlingen The Child’s Conception of Learning beskrev hur barn blir medvetna om sitt eget lärande. Detta ledde fram till ett intresse för metakognitiva frågor. Forskningsintresset kom sedan mer att inriktas på didaktiska frågor, dvs. hur man i förskolan kan bidra till barns lärande. Två projekt där man använde sig av en fenomenografiskt inspirerad pedagogik genomfördes (publ. i Att lära barn lära och Kunnandets grunder). Har också ägnat mig åt barns lärande kring litteratur, etik, matematik och IKT, samt de allra yngsta barnen i förskolan. Vidare ägnade mig åt att göra en meta-analys av all den empiriska forskning som gjorts i vår forskargrupp och teoretiskt utveckla grunden för en förskolepedagogik (publ. i Det lekande lärande barnet - i en utvecklingspedagogisk teori). Arbetar för närvarande med projektet: Kan lek och lärande integreras i en målstyrd praktik? samt två nystartade: Barns tidiga lärande, där vi skall följa barn från 2 års ålder i 40 förskolegrupper för att se på barns lärande i relation till kvalitetsfrågor och: Hur kan metakognitiva dialoger bidra till barns lärande om det för barnet okända - med fokus på musik, rörelse och drama.

Undervisningsintressen
Barns tidiga lärande och förskolans innehåll.

Nyckelord
Förskola, Barns lärande, Pedagogik för yngre åldrar, Läroplansfrågor, Förskola i ett internationellt perspektiv

Rapport från 2015:

Utvecklingen av barn- och förskolepedagogisk forskning inom utbildningsvetenskap vid Göteborgs universitet. En personlig berättelse.

Mer om Ingrid Pramling Samuelsson>>

Senaste publikationer

Svenska skolan. "Formell undervisning passar inte sexåringar".
Christian Eidevald, Ingrid Engdahl, Ingrid Pramling Samuelsson, Ingegerd Tallberg Broman
Svenska Dagbladet, Debatt 29 mars, Artikel i dagstidning 2020
Artikel i dagstidning

The Coronavirus Pandemic and Lessons Learned in Preschools in Norway, Sweden and the United States: OMEP Policy Forum
Ingrid Pramling Samuelsson, J. T. Wagner, E. E. Odegaard
International Journal of Early Childhood, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2020
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Exempel på undervisning i förskolan
Kristina Melker, Ingrid Pramling Samuelsson
I. Pramling Samuelsson & N. Pramling, (red.), Förskollärares egen forskning. Praktiska exempel, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2020
Kapitel i bok

Introduktion - forskning, verksamhetsutveckling och kollektiv agency.
Niklas Pramling, Ingrid Pramling Samuelsson
N. Pramling & I. Pramling Samuelsson (red.), Förskollärares egen forskning - Praktiska exempel, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2020
Kapitel i bok

Förskollärares egen forskning. Praktiska exempel
Ingrid Pramling Samuelsson, Niklas Pramling
Lund, Studentlitteratur, Samlingsverk 2020
Samlingsverk

Förskola - ett socialt rum för vad?
Ingegerd Tallberg Broman, Ingrid Pramling Samuelsson
Skola & Samhälle [S.O.S.] 11 februari, Övrigt 2020
Övrigt

The Magical Fruits: Establishing a Narrative Play Frame for Mutual Problem Solving
Niklas Pramling, Cecilia Wallerstedt, P. Lagerlöf, C. Björklund, A. Kultti et al.
Play-Responsive Teaching in Early Childhood Education , Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Visar 1 - 10 av 432

2020

Svenska skolan. "Formell undervisning passar inte sexåringar".
Christian Eidevald, Ingrid Engdahl, Ingrid Pramling Samuelsson, Ingegerd Tallberg Broman
Svenska Dagbladet, Debatt 29 mars, Artikel i dagstidning 2020
Artikel i dagstidning

The Coronavirus Pandemic and Lessons Learned in Preschools in Norway, Sweden and the United States: OMEP Policy Forum
Ingrid Pramling Samuelsson, J. T. Wagner, E. E. Odegaard
International Journal of Early Childhood, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2020
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Exempel på undervisning i förskolan
Kristina Melker, Ingrid Pramling Samuelsson
I. Pramling Samuelsson & N. Pramling, (red.), Förskollärares egen forskning. Praktiska exempel, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2020
Kapitel i bok

Introduktion - forskning, verksamhetsutveckling och kollektiv agency.
Niklas Pramling, Ingrid Pramling Samuelsson
N. Pramling & I. Pramling Samuelsson (red.), Förskollärares egen forskning - Praktiska exempel, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2020
Kapitel i bok

Förskollärares egen forskning. Praktiska exempel
Ingrid Pramling Samuelsson, Niklas Pramling
Lund, Studentlitteratur, Samlingsverk 2020
Samlingsverk

Förskola - ett socialt rum för vad?
Ingegerd Tallberg Broman, Ingrid Pramling Samuelsson
Skola & Samhälle [S.O.S.] 11 februari, Övrigt 2020
Övrigt

2019

The Magical Fruits: Establishing a Narrative Play Frame for Mutual Problem Solving
Niklas Pramling, Cecilia Wallerstedt, P. Lagerlöf, C. Björklund, A. Kultti et al.
Play-Responsive Teaching in Early Childhood Education , Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Visar 1 - 10 av 432

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?