Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Roger Säljö

Seniorprofessor

Roger Säljö
Seniorprofessor
Pedagogisk psykologi, lärande, utveckling, kommunikation
Akademisk grad: Doktor,
roger.saljo@ped.gu.se
031-786 2457
0706-739176

Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391

Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 405 30 Göteborg

Om Roger Säljö

Forskningsintressen
Mina forskningsintressen rör lärande och utveckling hos individer och kollektiv, och - i stor utsträckning - just samspelet mellan dessa nivåer. Hur formas lärprocesser av de kulturella redskap som utvecklats i samhället och som används i olika institutionella praktiker? Hur blir människor bekanta med och lär sig behärska olika typer av kulturella redskap? Vilka lärmiljöer skapas för att säkerställa att vårt kollektiva minne återskapas? Lärande bygger på kommunikation och samspel mellan människor, och mellan människor och artefakter, i situerade praktiker. Redskap för kommunikation som talat och skrivet språk, olika semiotiska system inom institutionella miljöer är därför centrala forskningsobjekt.

Undervisningsintressen
Jag undervisar om kommunikation, lärande och utveckling, liksom om metodiska och teoretiska traditioner inom dessa fält.

Nyckelord
lärande, utveckling, kommunikation, interaktion, olika former av literacy och andra typer av medierande praktiker

Senaste publikationer

Conceptual change, materiality and hybrid minds
Roger Säljö
T. G. Amin & O. Levrini (Eds.), Converging perspectives on conceptual change. Mapping an emerging paradigm in the learning sciences., London, Routledge, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Informal use of social media in higher education: A case study of Facebook groups
E. Adalberon, Roger Säljö
Nordic Journal of Digital Literacy, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Barn, lärande och digitala redskap
Niklas Pramling, Roger Säljö
Förskolan och barns utveckling : grundbok för förskollärare, Malmö, Gleerups, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Meningsskapande och symboliska teknologier - lärande i en designad värld
Roger Säljö
Didaktik i omvandlingens tid. Text, representation, design, Stockholm, Liber, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Cultural experience, identities and diversification in the hands of researchers
Roger Säljö
S. Bagga-Gupta, A. Lyngvaer Hansen & J. Feilberg (Eds.), Identity revisited and reimagined. Empirical and theoretical contributions on embodied communication across time and space, Cham, Switzerland, Springer, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Categorizing learners beyond the classroom
Eva Hjörne, Roger Säljö
S. Wortham, D. Kim & S. May (Eds.). Discourse and Education. Encyclopedia of Language and Education, 3rd Ed., New York, NY, Springer International Publishing, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Effects of eye movement modeling examples on adaptive expertise in medical image diagnosis
A. Gegenfurtner, E. Lehtinen, H. Jarodzka, Roger Säljö
Computers & Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

One teacher – one child: Agency of the diagnosed child in a learning context
Eva Hjörne, Roger Säljö
Earli, Tampere, August 29th - September 2nd, refereegranskad , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 248

2018

Conceptual change, materiality and hybrid minds
Roger Säljö
T. G. Amin & O. Levrini (Eds.), Converging perspectives on conceptual change. Mapping an emerging paradigm in the learning sciences., London, Routledge, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

2017

Informal use of social media in higher education: A case study of Facebook groups
E. Adalberon, Roger Säljö
Nordic Journal of Digital Literacy, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Barn, lärande och digitala redskap
Niklas Pramling, Roger Säljö
Förskolan och barns utveckling : grundbok för förskollärare, Malmö, Gleerups, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Meningsskapande och symboliska teknologier - lärande i en designad värld
Roger Säljö
Didaktik i omvandlingens tid. Text, representation, design, Stockholm, Liber, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Cultural experience, identities and diversification in the hands of researchers
Roger Säljö
S. Bagga-Gupta, A. Lyngvaer Hansen & J. Feilberg (Eds.), Identity revisited and reimagined. Empirical and theoretical contributions on embodied communication across time and space, Cham, Switzerland, Springer, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Categorizing learners beyond the classroom
Eva Hjörne, Roger Säljö
S. Wortham, D. Kim & S. May (Eds.). Discourse and Education. Encyclopedia of Language and Education, 3rd Ed., New York, NY, Springer International Publishing, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Effects of eye movement modeling examples on adaptive expertise in medical image diagnosis
A. Gegenfurtner, E. Lehtinen, H. Jarodzka, Roger Säljö
Computers & Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

One teacher – one child: Agency of the diagnosed child in a learning context
Eva Hjörne, Roger Säljö
Earli, Tampere, August 29th - September 2nd, refereegranskad , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 248

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?