Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Ewa Skantz Åberg

Universitetsadjunkt

Ewa Skantz Åberg
Universitetsadjunkt
ewa.skantz.aberg@gu.se
031-786 2208

Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41129 Göteborg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Ewa Skantz Åberg

Ewas forskningsintresse riktar sig mot yngre barns kollaborativa berättande med digitala verktyg. Avhandlingsarbetet grundar sig i en teoritradition där berättande ses som ett fundamentalt kommunikativt och meningsskapande redskap. Narrativ kompetens inom olika genrer är något som utvecklas i sociala sammanhang och där förskola och skola utgör en sådan arena. Deltagares interaktion,
engagemang och förhandlande står även i fokus.

Ewas forskning bygger på empiriska studier där berättaraktiviteter i förskoleklass genomförs i syfte att utveckla barnens literacy kompetenser, där den narrativa genren främst används som redskap in i skrivandet. Medias och den digitala teknologins närvaro i barns liv tycks ha stor betydelse för utvecklandet av literacy genom att erbjuda möjligheter till fler multimodala stigar in i läsandets och skrivandets värld. I ljuset av detta blir det intressant att studera hur lärandeaktiviteter, som att skapa digitala berättelser, engagerar barn i undervisningspraktiker.

Avhandlingens syfte är att bland annat studera vilka språkliga aktiviteter som uppstår när barnen skapar digitala berättelser och vilken betydelse teknologin, läraren och den kulturella kontexten har i dessa aktiviteter. Förhoppningen är därmed att studien kan bidra till den didaktiska diskussionen kring den förändrande undervisningspraktiken.

Senaste publikationer

Intersubjectivity and aesthetic judgements in young children's narration with an interactive whiteboard
Ewa Skantz Åberg
EECERA 27th conference, Early childhood education. Beyond the crisis., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Children’s digital storymaking - The negotiated nature of instructional literacy events
Ewa Skantz Åberg, Annika Lantz-Andersson, Niklas Pramling
Nordic Journal of Digital Literacy, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

A technology-mediated story-making activity – an instructional task with an explorative approach
Ewa Skantz Åberg
25th EECERA annual conference: ‘Innovation, Experimentation and Adventure in Early Childhood' - Barcelona, Catalunya, Konferensbidrag - refereegranskat abstract 2015 , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Barns berättande med digital teknologi En redskapsmedierad lärandeaktivitet i en förskoleklass
Ewa Skantz Åberg
Konferens: Forskning, utbildning och lärande i mångfaldens förskola. Malmö Högskola. 2 oktober 2014, 2014 , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The negotiated nature of a tool-mediated story-making activity
Ewa Skantz Åberg
66th OMEP World Assembly and International Conference, July 2014, Cork, Ireland. Children’s Cultural Worlds, Konferensbidrag - refereegranskat abstract 2014 , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 11

2018

2017

Intersubjectivity and aesthetic judgements in young children's narration with an interactive whiteboard
Ewa Skantz Åberg
EECERA 27th conference, Early childhood education. Beyond the crisis., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2015

Children’s digital storymaking - The negotiated nature of instructional literacy events
Ewa Skantz Åberg, Annika Lantz-Andersson, Niklas Pramling
Nordic Journal of Digital Literacy, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

A technology-mediated story-making activity – an instructional task with an explorative approach
Ewa Skantz Åberg
25th EECERA annual conference: ‘Innovation, Experimentation and Adventure in Early Childhood' - Barcelona, Catalunya, Konferensbidrag - refereegranskat abstract 2015 , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2014

Barns berättande med digital teknologi En redskapsmedierad lärandeaktivitet i en förskoleklass
Ewa Skantz Åberg
Konferens: Forskning, utbildning och lärande i mångfaldens förskola. Malmö Högskola. 2 oktober 2014, 2014 , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The negotiated nature of a tool-mediated story-making activity
Ewa Skantz Åberg
66th OMEP World Assembly and International Conference, July 2014, Cork, Ireland. Children’s Cultural Worlds, Konferensbidrag - refereegranskat abstract 2014 , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 11

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?