Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Cecilia Wallerstedt

Universitetslektor

Cecilia Wallerstedt
Universitetslektor , Prefekt
Akademisk grad: Docent,
cecilia.wallerstedt@gu.se
031-786 3272
0766-183272

Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Cecilia Wallerstedt

Jag är utbildad gymnasielärare i matematik och musik och jag disputerade 2010 i estetiska uttrycksformer med inriktning mot utbildningsvetenskap vid konstnärliga fakulteten. Mitt avhandlingsarbete ingick i ett tvärfakultativt forskningsprojekt om estetiska ämnen i förskolan. Jag studerade hur barn kunde utveckla sin förmåga att lyssna musikaliskt med förskollärares, grundskollärares och fritidspedagogers hjälp.

Sedan 2011 är jag anställd som lektor vid institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande och här har jag varit delaktig i och drivit två forskningsprojekt:

  • Musical Interaction Relying On Reflexion, ett projekt finansierat av EU:s sjunde ramprogram; Technology-enhanced Learning
  • Changing Notational Practices and the Transformation of Musical Knowing Among the Young in the Digital Age, ett GU-finansierat postdoc-projekt

Just nu är jag involverad i två forsknings- och samverkansprojekt:

  • Studier av konstnärligt seende, ett samarbete mellan Göteborgs universitet, forskare från Sverige, Norge och Finland samt Nordiska Akvarellmuseet, finansierat av Nordiska kulturfonden
  • Lekbaserad didaktik, ett samarbete mellan flera olika högskolor och förskolor som utforskar lek, lärande och undervisning i förskolans praktik, finansierat av Skolforskningsinstitutet

Jag är intresserad av vad det innebär att vara kunnig inom konst och musik och hur det går till att utveckla denna typ av förmågor. Kunskaper förändras i och med nya förutsättningar i samhället och inom musikens område har särskilt musikens digitalisering bidragit till förändrade villkor. Lärare i förskola och skola har i min forskning visat sig viktiga för att bidra till barn och ungas lärande. De praktiker jag främst studerat är förskolan samt pop- och rockundervisning i musikämnet på högstadiet. Den forskning jag just nu arbetar med rör förskolebarns möte med konst på museer samt utveckling av en lekbaserad praktik i förskolan.

Senaste publikationer

Lekresponsiv undervisning – ett undervisningsbegrepp och en didaktik för förskolan
Niklas Pramling, Cecilia Wallerstedt
Forskning om undervisning och lärande, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Lekresponsiv undervisning i förskolan
Niklas Pramling, Cecilia Wallerstedt
Forskning om undervisning och lärande, Special / temanummer av tidskrift 2019
Special / temanummer av tidskrift

Gästredaktionell kommentar
Niklas Pramling, Cecilia Wallerstedt
Forskning om undervisning och lärande, Inledande text i tidskrift 2019
Inledande text i tidskrift

Barns ’agency’ i lekresponsiv undervisning
Pernilla Lagerlöf, Cecilia Wallerstedt, Anne Kultti
Forskning om undervisning och lärande, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Förskollärares perspektiv på musikundervisningens utmaningar för de yngsta barnen i förskolan
Pernilla Lagerlöf, Cecilia Wallerstedt
Barn - Nordic journal on child and childhood research , Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 63

2019

Lekresponsiv undervisning – ett undervisningsbegrepp och en didaktik för förskolan
Niklas Pramling, Cecilia Wallerstedt
Forskning om undervisning och lärande, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Lekresponsiv undervisning i förskolan
Niklas Pramling, Cecilia Wallerstedt
Forskning om undervisning och lärande, Special / temanummer av tidskrift 2019
Special / temanummer av tidskrift

Gästredaktionell kommentar
Niklas Pramling, Cecilia Wallerstedt
Forskning om undervisning och lärande, Inledande text i tidskrift 2019
Inledande text i tidskrift

Barns ’agency’ i lekresponsiv undervisning
Pernilla Lagerlöf, Cecilia Wallerstedt, Anne Kultti
Forskning om undervisning och lärande, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2018

Förskollärares perspektiv på musikundervisningens utmaningar för de yngsta barnen i förskolan
Pernilla Lagerlöf, Cecilia Wallerstedt
Barn - Nordic journal on child and childhood research , Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 63

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?