Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Pia Williams

Professor

Pia Williams
Professor
Docent.
Akademisk grad: Docent,
pia.williams@ped.gu.se
031-786 2246

Rumsnummer: Pedagogen B Åsikten
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg
Arbetsuppgifter: Stf enhetschef - Enheten för lärande och undervisning


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Pia Williams

Forskningsintressen
Mitt forskningsintresse är riktat mot området Early Childhood Education, med särskilt fokus på problemställningar som rör barns villkor för lärande och utveckling i olika pedagogiska sammanhang som exempelvis i förskolan. Framför allt har jag studerat frågor med avseende på yngre barns lärande och då specifikt samarbetets betydelse (peer collaboration). Aktuella forskningsprojekt som jag är delaktig i handlar om att studera gruppstorlekens betydelse i förskolan för barns möjligheter att lära, utvecklas och må bra, samt i relation till olika målområden i förskolans läroplan. Ett annat projekt handlar om förskollärarkompetens generellt och i relation till olika innehållsområden. Båda projekten  är finansierade av Vetenskapsrådet.

Undervisningsintressen
Förskolepedagogik, barns lärande, förskoledidaktik.

Nyckelord
Early Childhood Education, förskola, barns samlärande, barns kommunikation och interaktion, gruppstorlek i förskolan, förskollärarkompetens.

Senaste publikationer

Developing a model for teacher professional digital competence
Annika Lantz-Andersson, Mona Lundin, Ewa Skantz Åberg, Pia Williams
The 18th Biennial EARLI Conference, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Preschool teachers communicating values to children
Ingibjörg Sigurdadottir, Pia Williams, Johanna Einarsdottir
International Journal of Early Years Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

The challenge of conducting ethical research in preschool
Jonna Larsson, Pia Williams, Ann Zetterqvist
Early Child Development and Care, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Lärare måste kunna ta del av forskningsresultaten
Eva Alerby, Per Andersson, Anders Arnqvist, Dennis Beach, Pernilla Nilsson et al.
Curie, Artikel i dagstidning 2019
Artikel i dagstidning

Förskolan måste bli bättre på alla plan
Ingegerd Tallberg Broman, Sven Persson, Ann-Christine Vallberg Roth, Ingrid Pramling Samuelsson, Pia Williams et al.
Göteborgs-Posten, 19-04-29, Artikel i dagstidning 2019
Artikel i dagstidning

Stora grupper i förskolan ökar pressen på lärarna
Johanna Jaara Åstrand, Pia Williams, Sonja Sheridan, Ingrid Pramling Samuelsson
Dagens Samhälle 2019-05-16, Artikel i dagstidning 2019
Artikel i dagstidning

What is teaching in a Swedish preschool?
Pia Williams, Sonja Sheridan
International conference on the Nordic approach to ECEC pedagogy “THE NORDIC WAY” Oslo 26th-27th March 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Quality evaluations with Environment Rating Scales-3 in Denmark and Sweden: Preschool teacher competence – a key quality aspect in teaching
Pia Williams, Elisabeth Mellgren, Sonja Sheridan, Jonna Larsson
NERA conference Uppsala, Sweden, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 102

2019

Developing a model for teacher professional digital competence
Annika Lantz-Andersson, Mona Lundin, Ewa Skantz Åberg, Pia Williams
The 18th Biennial EARLI Conference, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Preschool teachers communicating values to children
Ingibjörg Sigurdadottir, Pia Williams, Johanna Einarsdottir
International Journal of Early Years Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

The challenge of conducting ethical research in preschool
Jonna Larsson, Pia Williams, Ann Zetterqvist
Early Child Development and Care, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Lärare måste kunna ta del av forskningsresultaten
Eva Alerby, Per Andersson, Anders Arnqvist, Dennis Beach, Pernilla Nilsson et al.
Curie, Artikel i dagstidning 2019
Artikel i dagstidning

Förskolan måste bli bättre på alla plan
Ingegerd Tallberg Broman, Sven Persson, Ann-Christine Vallberg Roth, Ingrid Pramling Samuelsson, Pia Williams et al.
Göteborgs-Posten, 19-04-29, Artikel i dagstidning 2019
Artikel i dagstidning

Stora grupper i förskolan ökar pressen på lärarna
Johanna Jaara Åstrand, Pia Williams, Sonja Sheridan, Ingrid Pramling Samuelsson
Dagens Samhälle 2019-05-16, Artikel i dagstidning 2019
Artikel i dagstidning

What is teaching in a Swedish preschool?
Pia Williams, Sonja Sheridan
International conference on the Nordic approach to ECEC pedagogy “THE NORDIC WAY” Oslo 26th-27th March 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Quality evaluations with Environment Rating Scales-3 in Denmark and Sweden: Preschool teacher competence – a key quality aspect in teaching
Pia Williams, Elisabeth Mellgren, Sonja Sheridan, Jonna Larsson
NERA conference Uppsala, Sweden, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 102

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?