Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Pia Williams

Professor

Pia Williams
Professor
Docent.
Akademisk grad: Docent,
pia.williams@ped.gu.se
031-786 2246

Rumsnummer: Pedagogen B Åsikten
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg
Arbetsuppgifter: Stf enhetschef - Enheten för lärande och undervisning


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Pia Williams

Forskningsintressen
Mitt forskningsintresse är riktat mot området Early Childhood Education, med särskilt fokus på problemställningar som rör barns villkor för lärande och utveckling i olika pedagogiska sammanhang som exempelvis i förskolan. Framför allt har jag studerat frågor med avseende på yngre barns lärande och då specifikt samarbetets betydelse (peer collaboration). Aktuella forskningsprojekt som jag är delaktig i handlar om att studera gruppstorlekens betydelse i förskolan för barns möjligheter att lära, utvecklas och må bra, samt i relation till olika målområden i förskolans läroplan. Ett annat projekt handlar om förskollärarkompetens generellt och i relation till olika innehållsområden. Båda projekten  är finansierade av Vetenskapsrådet.

Undervisningsintressen
Förskolepedagogik, barns lärande, förskoledidaktik.

Nyckelord
Early Childhood Education, förskola, barns samlärande, barns kommunikation och interaktion, gruppstorlek i förskolan, förskollärarkompetens.

Senaste publikationer

Quality evaluations with Environment Rating Scales-3 in Denmark and Sweden: Preschool teacher competence – a key quality aspect in teaching
Pia Williams, Elisabeth Mellgren, Sonja Sheridan, Jonna Larsson
NERA conference Uppsala, Sweden, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Preschool and Society in Sweden: A Continual State of Change
Pia Williams, Sonja Sheridan, Susanne Garvis
Teachers’ and Families’ Perspectives in Early Childhood Education and Care. Early Childhood Education in the 21st Century Vol. II. (S. Philipson & S. Garvis (eds.)., London, Routledge, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Quality evaluations with ECERS-3 in Swedish preschool – results from an ongoing project
Sonja Sheridan, Pia Williams, Elisabeth Mellgren, Susanne Garvis
20th International ECERS Conference, Aalborg, Denmark 23rd - 25th May 2018, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Organisering av grupper i barnehagen
Pia Williams, Sonja Sheridan, Ingrid Pramling Samuelsson
Barnehagefolk, Artikel i övriga tidskrifter 2018
Artikel i övriga tidskrifter

Group size in Swedish preschool. Implications for professionalization, quality and development

Pia Williams
Early Childhood Education Research. Conference Report. University of Education, Weingarten, Germany., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Cultural considerations of ECERS-3 in Sweden: a reflection on adaption
Susanne Garvis, Sonja Sheridan, Pia Williams, Elisabeth Mellgren
Early Child Development and Care, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Williams, P., Larsson, J., & Veraksa, A. (2018). Preschool children's collaboration and learning together.
Alexander Veraksa, Jonna Larsson, Pia Williams
N. Veraksa & S. Sheridan (eds.). Vygotsky´s theory in Pre-School Education and Early Childhood Research. Russian and Western values. , London, Routledge, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Visar 1 - 10 av 93

2019

Quality evaluations with Environment Rating Scales-3 in Denmark and Sweden: Preschool teacher competence – a key quality aspect in teaching
Pia Williams, Elisabeth Mellgren, Sonja Sheridan, Jonna Larsson
NERA conference Uppsala, Sweden, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Preschool and Society in Sweden: A Continual State of Change
Pia Williams, Sonja Sheridan, Susanne Garvis
Teachers’ and Families’ Perspectives in Early Childhood Education and Care. Early Childhood Education in the 21st Century Vol. II. (S. Philipson & S. Garvis (eds.)., London, Routledge, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

2018

Quality evaluations with ECERS-3 in Swedish preschool – results from an ongoing project
Sonja Sheridan, Pia Williams, Elisabeth Mellgren, Susanne Garvis
20th International ECERS Conference, Aalborg, Denmark 23rd - 25th May 2018, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Organisering av grupper i barnehagen
Pia Williams, Sonja Sheridan, Ingrid Pramling Samuelsson
Barnehagefolk, Artikel i övriga tidskrifter 2018
Artikel i övriga tidskrifter

Group size in Swedish preschool. Implications for professionalization, quality and development

Pia Williams
Early Childhood Education Research. Conference Report. University of Education, Weingarten, Germany., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Cultural considerations of ECERS-3 in Sweden: a reflection on adaption
Susanne Garvis, Sonja Sheridan, Pia Williams, Elisabeth Mellgren
Early Child Development and Care, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Williams, P., Larsson, J., & Veraksa, A. (2018). Preschool children's collaboration and learning together.
Alexander Veraksa, Jonna Larsson, Pia Williams
N. Veraksa & S. Sheridan (eds.). Vygotsky´s theory in Pre-School Education and Early Childhood Research. Russian and Western values. , London, Routledge, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Visar 1 - 10 av 93

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?