Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Pia Williams

Professor

Pia Williams
Professor
Docent.
Akademisk grad: Docent,
pia.williams@ped.gu.se
031-786 2246

Rumsnummer: Pedagogen B Åsikten
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg
Arbetsuppgifter: Stf enhetschef - Enheten för lärande och undervisning


Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
Fax: 031-786 2391
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Pia Williams

Forskningsintressen
Mitt forskningsintresse är riktat mot området Early Childhood Education, med särskilt fokus på problemställningar som rör barns villkor för lärande och utveckling i olika pedagogiska sammanhang som exempelvis i förskolan. Framför allt har jag studerat frågor med avseende på yngre barns lärande och då specifikt samarbetets betydelse (peer collaboration). Aktuella forskningsprojekt som jag är delaktig i handlar om att studera gruppstorlekens betydelse i förskolan för barns möjligheter att lära, utvecklas och må bra, samt i relation till olika målområden i förskolans läroplan. Ett annat projekt handlar om förskollärarkompetens generellt och i relation till olika innehållsområden. Båda projekten  är finansierade av Vetenskapsrådet.

Undervisningsintressen
Förskolepedagogik, barns lärande, förskoledidaktik.

Nyckelord
Early Childhood Education, förskola, barns samlärande, barns kommunikation och interaktion, gruppstorlek i förskolan, förskollärarkompetens.

Senaste publikationer

Måltiden i förskolan - enbart en rutinmässig handling?
Lena Ryberg, Louise Peterson, Torgeir Alvestad, Pia Williams
Paper presenterat vid Norsk barnehageforskningskonferanse i Stavanger 15-17/10 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Förskolans undervisning – att integrera lek, lärande och omsorg
Pia Williams, Elisabeth Mellgren
Paper presenterat vid Norsk barnehageforskningskonferanse, Stavanger 15-17/10 2019 , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Lärare måste kunna ta del av forskningsresultaten
Eva Alerby, Per Andersson, Anders Arnqvist, Dennis Beach, Pernilla Nilsson et al.
Curie, Artikel i övriga tidskrifter 2019
Artikel i övriga tidskrifter

Developing a model for teacher professional digital competence
Annika Lantz-Andersson, Mona Lundin, Ewa Skantz Åberg, Pia Williams
The 18th Biennial EARLI Conference, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Preschool teachers communicating values to children
Ingibjörg Sigurdadottir, Pia Williams, Johanna Einarsdottir
International Journal of Early Years Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

The challenge of conducting ethical research in preschool
Jonna Larsson, Pia Williams, Ann Zetterqvist
Early Child Development and Care, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 105

2019

Måltiden i förskolan - enbart en rutinmässig handling?
Lena Ryberg, Louise Peterson, Torgeir Alvestad, Pia Williams
Paper presenterat vid Norsk barnehageforskningskonferanse i Stavanger 15-17/10 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Förskolans undervisning – att integrera lek, lärande och omsorg
Pia Williams, Elisabeth Mellgren
Paper presenterat vid Norsk barnehageforskningskonferanse, Stavanger 15-17/10 2019 , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Lärare måste kunna ta del av forskningsresultaten
Eva Alerby, Per Andersson, Anders Arnqvist, Dennis Beach, Pernilla Nilsson et al.
Curie, Artikel i övriga tidskrifter 2019
Artikel i övriga tidskrifter

Developing a model for teacher professional digital competence
Annika Lantz-Andersson, Mona Lundin, Ewa Skantz Åberg, Pia Williams
The 18th Biennial EARLI Conference, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Preschool teachers communicating values to children
Ingibjörg Sigurdadottir, Pia Williams, Johanna Einarsdottir
International Journal of Early Years Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

The challenge of conducting ethical research in preschool
Jonna Larsson, Pia Williams, Ann Zetterqvist
Early Child Development and Care, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 105

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2015-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?