Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

#PopUpDig18

 Konferens om skolans digitalisering

Konferens om skolans digitalisering.

DATUM och TID: 2018-06-19, kl 8.30 till 16.30
PLATS: Göteborgs universitet, Pedagogen

Konferensen vänder sig till aktörer inom förskolan och skolan – pedagoger, rektorer, kommunala och nationella skolutvecklingsenheter.

Anmäl dig till konferensen

Tema: Digital kompetens

Årets konferens har temat digital kompetens och kommer att beröra såväl arbetet som pågår i skolsverige just nu kring den reviderade läroplanen, som internationella utblickar och forskningsbaserade diskussioner om vad digital kompetens, digital literacy, digitalt medborgarskap är och bör vara. Två internationella keynotes gästar oss och båda är involverade i projekt och frågor kring digital kompetens, fil dr Luci Pangrazio, med intresse för hur elever tillägnar sig kritiskt förhållningssätt till digital teknologi, och professor Neil Selwyn som med en kritiskt positiv ingång forskar och föreläser om teknologi i utbildning. Du möter också oss göteborgsforskare där vi presenterar och bjuder in till diskussion om digital kompetens från förskola och uppåt, inom olika ämnesområden, kring aktuella frågor och i relation till digitala applikationer.

Konferensen vänder sig till dig inom förskolan och skolan – pedagoger, rektorer, kommunala och nationella skolutvecklingsenheter - och är avgiftsfri. Vi bjuder på keynotes, föreläsningar, symposier och interaktiva former som workshops och forum för diskussion.

Följ oss på Twitter: #PopUpDig18
Följ vår Facebookgrupp: PopUpDig

Program

Sal Kjell Härnqvist, Pedagogen, hus A, Grönsakstorget, Göteborg
Ett detaljerat program kommer!

9-10 Keynote Luci Pangrazio
10-10:30 Kaffepaus
10:30-12 Interaktiv session och parallella föreläsningar
12-13 Lunch
13-15:30 Parallella sessioner
15:30-16:30 Keynote Neil Selwyn

 

 

 

 

 

Presentation keynotes

Keynote 1: Developing student's critical digital literacies

Luci Pangrazio, PhD, is a Research Fellow at Deakin University in the Centre for Research for Educational Innovation (REDI). Her research focuses on critical digital literacies and the changing nature of digital texts. She studies young people’s everyday digital practices, identifying the kinds of literacies involved in the use of digital texts and social media platforms in order to inform curriculum and pedagogy. With colleagues at Deakin Luci has recently implemented and evaluated a digital literacies pilot program for 12-13 year old students in the state of Victoria. The program aimed at developing critical thinking to recognize and build resilience to manipulative online influences. Other current interests include personal data, digital arts-based methodology and the politics of platform participation. She has recently published in journals including Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, Big Data and Society and the International Journal of Social Research Methodology. Her book Young People’s Literacies in the Digital Age: Continuities, Conflicts and Contradictions in Practice will be published in 2018 by Routledge.

Keynote 2:

Neil Selwyn, Professor in the Faculty of Education, Monash University, has written extensively on a number of issues, including digital exclusion, education technology policymaking and the student experience of technology-based learning. He has carried out funded research on digital technology, society and education for the Australian Research Council (ARC), Economic and Social Research Council (ESRC), British Academy, the BBC, Nuffield Foundation, the Gates Foundation, the Spencer Foundation, Microsoft Partners in Learning, Becta, etc. His latest book is Everyday Schooling in the Digital Age which is an in-depth ethnography of the realities of digital technology across three contrasting Australian high schools. Neil also drafted the 2017 UNESCO's 'Broadband Commission for Sustainable Development' report on Digital Skills for Life & Work. The report examines how the education sector can ensure that all people develop essential digital skills for life and work. In 2017, his book Is Technology Good For Education? was translated into Swedish, Skolan och digitaliseringen: Blir utbildningen bättre med digital teknik?

Om PopUpDig

Möt oss som forskar om skolans digitalisering, lärande och IT vid Göteborgs universitet. Vi arbetar utifrån forskningsbaserade perspektiv och kunskaper om lärandets digitalisering. Vi finns på tre olika institutioner vid universitetet, Pedagogik och kommunikation, Pedagogik och didaktisk profession och Tillämpad IT och går under namnet Göteborgsgruppen. Konferensen bekostas av Linnécentrat Lärande, interaktion och medierad kommunikation i det moderna samhället (LinCS) http://www.lincs.gu.se

Se vår bloggpost och inspelade keynotes från förra årets konferens: http://lit.blogg.gu.se/2017/06/20/popupdig17/


 

 

Sidansvarig: Birgitta Roos Haraldsson|Sidan uppdaterades: 2018-03-23
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?