Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Nationell forskarskola i samtida utmaningar för barnpedagogisk verksamhet (ReCEC)

Forskarskolan tar sin utgångspunkt i att förskola, förskoleklass och grundskolans första år (dvs. pedagogisk verksamhet för barn 0-8/10 år som på engelska benämns Early Childhood Education and Care, ECEC) är viktiga institutioner för att främja den växande generationens lärande, utveckling och deltagande i kulturella praktiker.

Sista ansökningsdag till forskarskolan har passerat.

Forskarskolans tematiker

Särskilt tre aktuella utmaningar för barnpedagogiska miljöer betonas:

(i) att många barn som idag deltar i dessa verksamheter inte talar majoritetsspråket,
(ii) ett politiskt tryck att göra förskolan mer inriktad på vad som ibland benämns akademiskt lärande och det potentiella hot detta innebär mot framförallt förskolans tradition av att vara lek- och temabaserad, och
(iii) att många barn idag kommer till förskola och skola med en mängd erfarenheter från digitala världar.

Hur de barnpedagogiska institutionerna svarar på dessa utmaningar utgör det centrala forskningsintresset för forskarskolans verksamhet.

Ramar och förutsättningar

Forskarskolan erbjuder en högkvalitativ forskarutbildning inom dessa, till stor del överlappande, forskningsfält. Doktoranderna kommer att bedriva forskning och läsa forskarutbildningskurser vid universitetet/högskola 50 % av tiden och arbeta i verksamhet med yngre barn 50 % av tiden under fyra år, vilket resulterar i en licentiatexamen. Det område som på engelska benämns Early Childhood Education and Care (ECEC) omfattar vanligtvis pedagogiska verksamheter för barn upp till 8 (ibland 10) år. För svenska förhållanden omfattar detta således förskolan, förskoleklassen och de första åren av grundskolan. Kvalificerade förskollärare/lärare inom dessa verksamheter kan således söka till forskarskolan.

Förutom (a) formell behörighet behöver sökande (b) bifoga intyg att de har finansiering för sin lön under utbildningens gång (övriga kostnader, såsom handledning, kurser, internat m.m. står forskarskolan för) samt (c) intyg att sökande har en anställning tillsvidare som förskollärare eller lärare hos en huvudman

Syfte och samverkan

Syftet med forskarskolan är att utveckla doktorandernas förmåga att bedriva empiriskt, teoretiskt, metodologiskt och etiskt god forskning och att bedriva utvecklingsarbete i pedagogiska institutioner för yngre barn.
Forskarskolan ges i samarbete mellan fem universitet och högskolor: Göteborg (värdinstitution), Karlstad, Kristianstad, Mälardalen och Umeå.

Kontaktpersoner

Umeå universitet
Karin Sporre
E-post: karin.sporre@umu.se
Tel: 070-2718186

Högskolan Kristianstad
Andreas Redfors
E-post: andreas.redfors@hkr.se
Tel: 044-2503421

Mälardalens högskola
Anette Sandberg
E-post: anette.sandberg@mdh.se
Tel: 021-101404

Karlstads universitet
Christina Olin-Scheller
E-post: christina.olin-scheller@kau.se
Tel: 054-7001689

Göteborgs universitet
Niklas Pramling
E-post: niklas.pramling@ped.gu.se
Tel: 031-7862563

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2018-04-03
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?