Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se
Starta eller stoppa snurran
  • We like Educational sciences and learning - Just like you do.

    The University of Gothenburg offers three unique Master's programmes in Educational research, IT and learning and Education for sustainable development.

Internationellt masterprogram i informationsteknologi och lärande

Omfattning: 120 hp
Studietakt: 100 %
Nivå: Avancerad nivå
Undervisningsspråk: engelska

Masterprogrammet i informationsteknologi och lärande har fokus på de möjligheter och utmaningar som informationsteknologi skapar för lärande. Som student på programmet har du möjlighet att arbeta med ledande forskare inom lärande, pedagogik, digital kommunikation och människa-datorinteraktion. Genom meningsfulla och praktiskt orienterade seminarieaktiviteter får du en bred kompetens för att bli en forskningsdriven ledare, en designer för lärande, och en kritisk analytiker av lärandeteknologier.

Om programmet

Den föränderliga digitala teknologin erbjuder båda stora nya möjligheter men också utmaningar för individ och samhälle. Området för informationsteknologi och lärande är ofta i fokus i debatter kring frågor som källkritik och värdering av information, digital kompetens, och hur stora datamängder, ”big data”, kan utnyttjas för datautvinning för till exempel analyser av lärandeaktiviteter och så kallade ”learning analytics”.

Förbereder dig för olika möjligheter

En central del av programmet är att ge dig möjligheter att utveckla en bred kompetens. Kompetensen inkluderar metoder för datainsamling och analys, akademiskt och professionellt skrivande och kompetens att granska och värdera befintlig forskning. Dessa verktyg kommer göra det möjligt för dig att värdera kunskapsläget inom olika IT- och lärandeområden, tänka självständigt och kritiskt och hålla dig uppdaterad och kunnig inom det snabbt föränderliga området för utbildningsteknologi och olika professionella sammanhang. Du kommer att kunna använda vetenskaplig litteratur för att genomskåda tillfälliga trender informationsteknologi och lärande och utveckla forskningsförankrade lösningar.

En stark grund i utbildningsvetenskapliga frågor och specialisering utifrån ditt eget intresse förbereder dig för en bredd av professionella vägar i arbetslivet.

Under dina studier kan du, och uppmuntras du till att, själv utforma dina studier utifrån dina egna intressen och individuella val. Dessutom kan du välja att skriva ditt examensarbete antingen inom ämnet pedagogik med inriktning mot IT, kommunikation och lärande eller tillämpad IT, ett val som också styr vilket av dessa ämnen du får din masterexamen i.

En stark forskningsmiljö balanserad med praktisk tillämpning

Du kommer att möta lärare och forskare i seminarier och föreläsningar som behandlar aktuella frågor inom området. Du får inblick i olika forsknings- och utvecklingsprojekt, och aktiviteter med förankring i olika typer av organisationer, både inom akademi, offentlig sektor och näringsliv. Du kommer att ha möjlighet att aktivt delta i forskarsamhället och träffa forskare inom olika discipliner och traditioner, inte minst genom möjligheten att praktisera i en forskargrupp eller skriva din uppsats inom ett forskningsprojekt.

Den design för lärande, ”learning experience design”, vi arbetar med handlar inte främst om att bygga hårdvara eller mjukvara, utan snarare om att iscensätta, anpassa och konfigurera olika befintliga teknologier för deltagare i olika utbildningssammanhang. Vårt program ger erfarenheter av att använda och anpassa teknologi genom konceptuella och teoretiska verktyg, Sådana verktyg är är viktiga för att utveckla såväl kunskaper och färdigheter som en identitet som designer av utbildning, med profil mot informationsteknologi.

Möjlighet till praktik

Med bas i de professionella karriärmål och intressen du har, kan du göra praktik i ett företag eller organisation, i en forskningsgrupp eller en designstudio. Väljer du designstudio genomförs den som en del av praktikkursen där du som student arbetar i projektform med stöd av handledning. Alla praktikplatser ska vara relevanta inom området för informationsteknologi och lärande.

Mer om praktik i Studentportalen (på engelska)

Är du den student vi söker?

  • Är du proaktiv och vill forma dina egna karriärvägar?
  • Behärskar du att kommunicera på engelska i tal och skrift?
  • Vill du förstå hur informationsteknologi påverkar de sätt vi använder kunskap och lärande i skolor, högre utbildning, arbetsliv och samhälle?
  • Vill du kunna leda planering, implementering och analys av framväxande informationsteknologier för lärande?

Då ska du söka till vårt masterprogram i informationsteknologi och lärande!

Programstruktur och innehåll

Under fyra obligatoriska kurser de två första terminerna får du grundläggande kunskaper inom informationsteknologi och lärande som område. Du får lära dig att förstå och tillämpa design som metod, en gedigen förståelse för viktiga forskningsmetoder som används i forskning och arbetsliv och du lär dig undersöka hur digitala medier och teknologier förändrar traditionella kunskaper och kompetenser.

Under tredje terminen kan du välja bland ett antal valfria kurser som erbjuds inom ramen för programmet, men också kurser från andra institutioner vid Göteborgs universitet eller andra lärosäten i Sverige eller utomlands.

Den fjärde terminen utgörs av ett examensarbete i form av en masteruppsats. Detta arbete kan vara en fortsättning på ditt praktikarbete, om du valt att göra praktik.

Förkunskapskrav och ansökan

Du ansöker till programmet via antagning.se

Förkunskapskrav

Kandidatexamen på minst 180hp eller motsvarande. Dessutom krävs språkkunskaper motsvarande Engelska 6/Engelska B.

Urval

Urvalet baseras på bifogat CV och bifogad avsiktsförklaring (Statement of Intent). Ladda upp ditt CV och din avsiktsförklaring tillsammans med dina andra dokument (samma deadline som för din ansökan). Enbart ansökningar med dessa dokument uppladdade kommer att beaktas i urvalsprocessen.

Mer information om ansökan och urval (engelska)

Efter examen

Utbildningen leder till en masterexamen i något av följande två ämnen:

  • Pedagogik med inriktning IT, kommunikation och lärande
  • Tillämpad IT

De studenter som gått programmet har kunnat välja intressanta karriärvägar och arbetar med att leda designen, implementeringen eller utvärderingen av teknologier som används för lärande och utbildning. Alumnerna från programmet har fått en rad olika intressanta, professionella roller och uppdrag. Som exempel att i större företag leda digitala kompetensutvecklingsinsatser inom sektorer för detaljhandel eller e-handel, eller att i skolor och högskolor implementera digitaliseringsstrategier, eller att inom fordons- eller telekommunikationsindustrin designa för lärande för konsumenter, eller att inom forskningsuniversitet runt om i världen bli doktorand och forska om hur lärande förändras med teknologier.

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2020-02-14
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?