Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Martin, andraårsstudent

Martin, student på ITLGU.Har din yrkeserfarenhet som IT-pedagog och med IT-förvaltning haft betydelse för att du valde programmet? Vilka planer har du efter programmet, vad hoppas du kunna utveckla vidare?

– Jag har i många år arbetat med IT, digitalisering och utbildning men kände ett behov av att fördjupa mig, få tid att läsa och skaffa mig en mer teoretisk bas för det jag gjorde. Därför sökte jag programmet och det har varit givande att studera något som jag redan har en hel del praktisk erfarenhet av, att hela tiden kunna relatera till mina erfarenheter till det som tas upp under studierna. Så programmet har verkligen inneburit en fördjupning för mig. Det har även givit mig nya verktyg, metoder och perspektiv som jag tror jag kommer att ha nytta av i mitt arbete. Jag hoppas det gör att vi kan utveckla det stöd vi idag ger till skolor, bland annat i att hantera den stora mängd digitala resurser som finns.

Både utmaning och styrka att deltagarna har ganska olika bakgrund, intressen och mål

Skulle du rekommendera andra yrkeserfarna att läsa programmet, finns det utmaningar?

– Med tidigare yrkeserfarenhet inom området blir programmet än mer givande eftersom man kan relatera till och reflektera över egna tidigare erfarenheter och kunskaper. Programmet kan bli ett komplement och ett sätt att gå vidare. Delvis är programmet relativt teoretiskt, vilket kan kännas utmanande om man inte förväntar sig det, men mitt intryck är att de flesta i efterhand sätter stort värde på just de kurserna. De ofta stora möjligheterna att själv välja vad man vill fördjupa sig inom gör också att man kan påverka programmet så att det blir relevant för ens egna yrkesmässiga ambitioner. Annars kan det både vara en utmaning och en styrka att deltagarna har ganska olika bakgrund, intressen och mål, så man kan inte förutsätta att ens egna perspektiv och områden är de som andra är intresserade av eller vill fördjupa sig inom.

Sidansvarig: IPKL webbredaktion|Sidan uppdaterades: 2020-02-14
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?